Het valt niet meer te ontkennen: soa (service oriented architecture) is hot! En niet zonder reden: de voordelen die soa biedt, zijn voor veel bedrijven zeer aantrekkelijk. Het gebruik van standaarden en hergebruik van services levert een it-omgeving op die sneller kan inspelen op veranderingen vanuit de business. Dat is ook de reden waarom bedrijven enthousiast beginnen aan een soa-implementatie. Veel soa-projecten mislukken in de praktijk echter, omdat het enthousiasme vaak zorgt voor overhaaste actie en een gebrek aan goede voorbereiding.
Het is belangrijk om je te realiseren dat soa geen it-aangelegenheid is, maar iets wat de hele organisatie aangaat en beïnvloedt. Vandaar dat een grondige voorbereiding en duidelijke communicatie over de gehele organisatie nodig zijn. Een bedrijf moet van tevoren duidelijk in kaart brengen wat het wil bereiken met soa. Er moet vanuit de businesszijde een soa-visie worden opgesteld waarin de zakelijke processen worden geïdentificeerd die de huidige pijnpunten vormen. Tevens moet er een eigen soa-regelgeving (governance) worden opgesteld, waarin de organisatie de richtlijnen duidelijk maakt. Nagenoeg iedereen binnen de organisatie moet hiervan op de hoogte worden gebracht, waarna it ermee aan de slag kan.
Pas als soa op een dergelijke manier wordt opgepakt, zullen de voordelen van soa duidelijk worden en ligt een goede roi in het verschiet. Het is niet alleen de taak van soa-leveranciers om dit duidelijk te maken. Hier is ook een grote rol weggelegd voor het kanaal. Resellers moeten bedrijven adviseren en ondersteunen bij de voorbereidingen, niet alleen bij de implementatie. Zodoende weet een bedrijf beter wat het kan verwachten van soa, worden de voordelen geoptimaliseerd en verbetert uiteraard de tevredenheid van het bedrijf. Dus: spread the word!
Stefan Farestam
Regional director customer marketing EMEA bij Tibco