De markt voor digital home entertainment-producten is overvol. Dit geldt misschien nog wel meer voor de markt van lcd-monitoren en -televisies; een booming business! Het is dan ook een grote uitdaging om een nieuw merk in deze markt te introduceren; zeker als het een merk is van laten we zeggen een nog geheel onbekende Taiwanese producent.
Een eerste en onontbeerlijke stap is het vinden van een partner die de klanten in de CE-markt kent en bereid is zich in te spannen om een nieuw merk in de markt te zetten. De volgende vraag dient zich dan echter direct aan; hoe krijg je een distributeur zo ver dat hij actief wil werken voor een nieuw merk? De basis voor een dergelijke samenwerking is wederzijdse toegevoegde waarde; de distributeur moet waarde toevoegen aan het merk en andersom. Naast basisvoorwaarden als goede service en beschikbaarheid van de producten, kan het merk zich voor een bepaalde tijd exclusief aan één distributeur binden. Tegelijkertijd moet de distributeur waarde toevoegen aan het merk door proactieve inzet, zijn uitgebreide markt- en productkennis en contacten met resellers.
Vervolgens is een combinatie van een pull- en pushstrategie nodig om succes te boeken en ook bekend te worden bij de consumenten. En de consument wenst uiteraard een kwalitatief hoogwaardig product tegen een goede prijs plus uitstekende service. Een producent is het aan zichzelf verplicht hiervoor te zorgen; alleen dan krijg je een consument zo ver dat hij naar jouw producten gaat vragen. Uiteindelijk gaat het dus om het creëren van een win/win-situatie voor alle partijen!
Erik Seemann
EMEA Sales Manager bij Mirai