Middelgrote en kleine organisaties denken vaak dat zij niet kunnen wat grote organisaties wel kunnen. Grote projecten outsourcen, mega-orders binnenhalen, nieuwe producten met een knaller op de markt zetten. Toch verkijk je je daar heel gemakkelijk op. Een goed product is altijd aan de man te brengen – wellicht zonder grote marketingbudgetten – maar kwaliteit loont al gauw. Ook mega-orders binnenhalen is prima te bewerkstelligen en voor outsourcen hoef je geen complete afdeling over te plaatsen naar India. Als mkb-bedrijf kun je meer dan je denkt.
Koudwatervrees is wat wij tegenkomen. Angst om in het diepe te springen weerhoudt veel organisaties van een investering of organisatieverandering die hen zakelijk vele voordelen kan bieden. Als je wilt dat je organisatie groeit, dan moet je investeren. Vaak wordt dan niet verder gekeken dan meer personeel en de laatste technische snufjes. Zorg dat wat je in je organisatie hebt, mee kan gaan met de tijd en met de juiste kennis ondersteund wordt. Het kan dus verstandig zijn om bepaalde zaken door een externe partij over te laten nemen. Wil je dat je netwerk altijd optimaal werkt, schakel dan een partij in die het beheer van je overneemt. Heb je geen zin om sollicitatiebrieven door te spitten voor de juiste kandidaat, zorg dat een bureau het voor je doet. En wil je niet dat iemand van de afdeling financiën er met de buit vandoor gaat, schakel dan iemand in die dat aspect van je bedrijf controleert.
Het lijken allemaal aanbestedingen die alleen conglomeraten en enterprises doen, maar voor het mkb zijn deze zeker aan te raden. Geen vrees nodig voor de mkb'er. Durf los te laten, wie weet word je er zelfs beter van.
Jacq van Brussel
Manager Operations bij iTactic