De jeugd heeft de toekomst. De vraag dringt zich echter steeds meer op hoe die toekomst er uit zal zien. Gelukkig leeft er onder jongeren een sterk gevoel van verantwoordelijkheid. De film “An Inconvenient Truth” van Al Gore over de klimaatverandering heeft dat in ieder geval bij mijn elfjarige zoon en zijn klasgenoten losgemaakt. Zij hebben verschillende acties opgezet om mensen eraan te herinneren dat we de aarde lenen van onze kinderen.
Mijn zoon wilde van mij weten hoe het eigenlijk zit met het plichtsgevoel van volwassenen. Hoe nemen wij als mens én manager maatschappelijke verantwoordelijkheid? Of in mijn geval: hoe kan it in het dagelijkse bestaan iets bijdragen aan een verbetering van het milieu?
Thuiswerken lijkt een goede oplossing. Dat vermindert zowel de luchtvervuiling als het fileprobleem. Technisch is het goed mogelijk, maar in de praktijk blijkt dat mensen de thuiswerkplek te eenzaam en onvoldoende ‘zakelijk' vinden. Bovendien missen zij het sociale contact met collega's.
De vestiging van regionale of lokale ‘buurtkantoren' met flexplekken kan daar een antwoord op zijn. Deze zijn op de fiets bereikbaar, de flexwerker treft er andere mensen en vindt er alle diensten en faciliteiten. Om mensen echter daadwerkelijk uit de auto te krijgen moet een buurtkantoor extra aantrekkelijk zijn. Dat lukt niet met één 2 Mb adsl-verbinding voor twintig drukke zakenlui. Dat vraagt om 100 Mb-verbindingen en garanties bij het beheer van die bandbreedte. De kwaliteit en capaciteit van de bandbreedte moeten namelijk hoger zijn dan de flexwerker thuis gewend is.
Intelligente QoS in het netwerkverkeer van en naar buurtkantoren zorgt ervoor dat de verschillende gebruikers elkaar niet in de weg zitten met hun applicaties. Daarnaast is het ook mogelijk om slim gebruik te maken van de restbandbreedte op de WAN-verbinding. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld films en muziek downloaden. De technologie waarborgt de kwaliteit en veiligheid. Het wachten is nog steeds op de eerste ondernemer die met het grootschalig opzetten van buurtkantoren zijn verantwoordelijkheid durft te nemen voor een beter milieu. Bent u deze ondernemer? Vraag het uw kinderen. Zij hebben de toekomst en het recht op een gezonde aarde. Die moet u ze echter geven.
Tim Hoefsloot
Regional manager Northern Europe, Packeteer EMEA