Oudere ict’ers zijn bereid langer erover te doen om op hun werk te komen dan jongeren. Eenderde van de ict’ers vindt een uur reistijd te lang.
Ict'ers van twintig tot dertig jaar hebben een gewenste reistijd van twintig minuten. Ict-professionals met de leeftijd veertig tot vijftig jaar zijn bereid 44 minuten naar hun werk te rijden. Dat blijkt uit onderzoek van iSense Staffing. "Blijkbaar gebruiken ouderen het als wisselgeld. Ze zijn bereid langer te reizen, omdat (in geval) ze lastiger aan een baan kunnen komen", zegt Vikram Kapoor, managing partner bij iSense.
Uit het onderzoek blijkt ook dat eenderde van de ict'ers niet tevreden is met de reistijd. De gemiddelde ict'er doet er een uur over om op z'n werk te komen, terwijl dertig minuten gewenst is. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden als onderdeel van de actie ‘hoe lang ben je onderweg' waarbij iSense Staffing de kandidaten aanbiedt om hun reistijd te halveren.
Allereerst moet ik zeggen dat ik zelf in een hele gunstige positie zit wat betreft reistijd. Ik woon en werk in Zoetermeer. Met de fiets ben ik 10 tot 15 minuten onderwerg. Als het wat slechter weer is, neem ik de bus die op nog geen 2 minuten vanaf mijn huis stopt en aankomt op nog geen 5 minuten van mijn werk. Totaal ben ik dan wel zo een 20 minuten onderweg.
Mocht ik op een gegeven moment verder van mijn werk gaan wonen, dan maakt de totale reistijd mij niet uit. Het enige dat ik dan belangrijk vind, is de mogelijkheid tot een goede openbaar vervoer reis, bijvoorbeeld de trein. In dat geval zal ik namelijk een laptop aanschaffen en in de trein al wat werk verrichten.
Nogal wiedes, men denkt vaak dat 2 tot 3 uur reizen geen probleem is voor het werk, het uur naar de zaak toe daar spreekt men niet eens over.
Tel je al die uren op kijk dan nog eens wat je er uiteindelijk verdient, dan denk ik eerder dat het salaris nogal laag is voor iemand die een groot deel van zijn leven opoffert aan de Nederlandse files (die alleen maar groter worden).
Grr, dus ik ben ook nog eens bovengemiddeld
Er staat: “Blijkbaar gebruiken ouderen het als wisselgeld. Ze zijn bereid langer te reizen, omdat (in geval) ze lastiger aan een baan kunnen komen”,
—
Dit vind ik een vreemde conclusie, ik ben nu 40, en ook toen ik 26 was, vond ik een uur reis tijd het maximum, en dit is niet om mijn leeftijd te compenseren, maar gewoon altijd ‘aantrekkelijk zijn in de markt’, dat heeft niets met leeftijd te maken. Ik ben met mijn kennis en ervaring op mijn CV nog steeds erg gewild, dat blijkt wel uit de hoeveelheid aanbiedingen die ik dagelijks krijg, niks leeftijd!
Een uur is geen probleem maar meer wordt wel lastig. Als echte family-man ben ik graag thuis voor mijn 2 kinderen van 8 en 10. Remote nog even doorgaan en ‘s-nachts bij een belangrijke klant op die manier de backup nog even controleren vind ik geen enkel bezwaar. Niet onnodig te ver hoeven reizen is voor mij zeker doorslaggevend.
Lang onnodig in de auto zitten wel. Ik ben iets te vaak met 120 km/h op de vluchtstrook wakker geworden. Gemiddeld draai ik nu als support engineer toch ruim 10 uur per dag.
Ik ben 41 jaar.
Actief reizen, dat wil zeggen het stuur vasthouden, opletten en je ergeren aan de andere weggebruikers 😉 kost energie. Dat gaat altijd ten koste van iets anders. Zo zou je die energie (en tijd) privkunnen inzetten, maar net zo goed op het werk.
Passief reizen (trein, mits een betrouwbare verbinding, anders richt het ergeren zich alleen maar op iets anders) heeft het voordeel dat je kunt ontspannen of bijtanken. Dan is een uur (totale deur tot deur reistijd) wel te doen.
Ik ben nu in de gelukkige situatie dat ik op de fiets (15min) naar mijn werk kan.
Dat is welliswaar ook actief, maar ik kan mijn hoofd ook nog gebruiken om na te denken over het laatste probleem enz.
Ik ben 52 jaar
Vanaf de eerste dag dat ik werkte, heb ik nog nooit een reistijd gehad van minder dan een half uur. Met name in de Randstad was een reistijd van 20 minuten in 1981 al utopisch, anno 2006 is het volkomen onrealistisch. Dat geldt overigens niet alleen voor ICT’ers, maar voor alle beroepsgroepen.
In mijn ogen is een reistijd van 2 uur per dag heel acceptabel.
Momenteel heb ik een reistijd heen van ca. 5 kwartier (vertrek om 05:45) en een reistijd terug van ca. 2 uur (vertrek om 16:30). Dat is lang, maar tegenwoordig helaas onvermijdelijk.
En, eerlijk is eerlijk, mijn leeftijd van 49 jaar, heeft er zeker ook mee te maken dat ik geen al te hoge eisen stel aan de reistijden.
De eerste drie maanden van dit jaar zijn de files alweer met 20% toegenomen. Het lange filerijden grenst ook eigenlijk aan absurd gedrag, want als er efficit gebruik zou worden gemaakt van vraag en aanbod (van en naar banen) dan kan het merendeel gewoon vlak bij huis werken. Uit onderzoek bleek eerder al dat bijna 40% van de filerijders het liefst werk dichter bij huis wil. Nu nog mogelijk maken en doen; Eind 2006 las ik over de mogelijkheden van het ruilen van baan als nieuwe methode om ander werk te vinden. Op de site werkdichterbijhuis.nl kun je je gratis aanmelden en ze bieden een totaal aanbod van ruilbanen met andere filerijders en jobs van vacature sites. Gefilterd op je eigen profiel qua functie en woonplaats. Eind 2006 heb ik me aangemeld en elke dag is er een update van het aanbod, super handig en echt een slimme insteek. Er worden eigenlijk bezette banen beschikbaar gemaakt voor en door elkaar! (VNO-NCW steunt dit initiatief) Als VenW meneer Eurlings dit nou eens promoot ipv 13 miljard (!!) steken in nieuw asfalt 😉
Als een oudere ict-er in de ww zit, accepteert hij in de beginfase een half uur auto/uur bus, maar als de betere vacatures geheel niet in je regio zijn, moet je wel langer reizen. Zo heb ik ruim een maand weer 195 km woon[uithuizermeeden]/werk[Apeldoorn, een afstand in 2 uur 20 minuten op de zondagmorgen (reisplanner), dus dagelijks een klein uurtje per enkele reis langer. Geen nood. Hoe hou je dit vol als 50 plusser. Heel gewoon. een goed ontbijt, ontspannen instappen, op tijd 2x per reis een koffie/rookpauze inlassen en ontspannen op je werk aankomen. Niks gestress. Gewoon de situatie accepteren en al duurt de enkele reis langer, jammer dan. Je hebt maar een leven en je met je reisgedrag hierop aanpassen
Het is maar hoe je het bekijkt. Voorheen had ik per dag rond de 1,5 uur tot 2,5 uur per dag reistijd. Ik ben sinds een aantal maanden werkzaam bij een andere werkgever waarbij ik slechts op 5 min. afstand woon. Daardoor heb je zelf soms ook wel de neiging om toch langer door te gaan omdat je toch zo thuis bent.
Mijn werk zelf bestaat wel veel uit reizen als support/project engineer. En de files zijn onvermijdelijk aan het worden hier in het land.
Men heeft het wel altijd over de randstad problemen maar hier in Brabant lijkt het ook met de dag erger te worden. Wat een paar maanden terug nog 20 – 30 min. naar den bosch was, is nu ook 40 min geworden in de spits.
Twee uur per dag reizen betekent dat je een volledige werkweek per maand in de auto zit. Je werkt dus 5 weken per maand. Dat is veel. Lease auto rijders worden geacht niet te zeuren en op een berekend aantal kilometers van 40.000 per jaar gecontracteerd. Zo zit de wereld van de detacheerder nu eenmaal in elkaar en je moet niet zeuren. Daar zal iets aan moeten veranderen. Beter plannen en meer rekening houden met de werknemers. Waarom. Simpel. Je wilt dat ze blijven.