Qurius, tienmaal Microsoft Gold Partner, is gevestigd in acht landen en heeft zijn hoofdkantoor in Nederland. Onder leiding van Fred Hermans ging het vroegere Magnus Holding een fusie met Qurius aan en zodoende werd een faillissement van Magnus voorkomen. Hermans werd de nieuwe ceo. Momenteel zijn er ruim 700 mensen bij Qurius in dienst.
1 Closed of open software?
De Qurius-ceo denkt meteen lang na. "De term ‘open' wordt veel gebruikt, maar ‘closed' suggereert dat je gevangen of opgesloten zit. Dat is niet zo. Ik ga voor een partij met goede software voor de langere termijn, een bedrijf dat niet overfactureert. Dat is Microsoft, dus closed in deze definitie. Dat brengt echter wel de nodige extra's. Ze hebben een helder releaseplan en je kunt altijd op ze terugvallen."
2 Overnemen, overgenomen worden of zelfstandig opereren?
"Zelfstandig opereren", zegt Hermans. Een opvallend antwoord, want Qurius nam onlangs Watermark over. "We moeten echter vanwege het karakter van het bedrijf anderen overnemen. We zijn beursgenoteerd en moeten dus groeien. Ik kies dus eigenlijk voor zelfstandig opereren, waar zelfstandig overnemen een onderdeel van is."
3 Leunen op één fabrikant of meerdere merken prominent in het portfolio?
Microsoft-partner Hermans antwoordt: "Wij kiezen voor één fabrikant, omdat focus van groot belang is in de huidige complexiteit van de it. Je moet aangeven waar je voor staat en dat gaat het best met één leverancier."
4 Wat is het grootste probleem van het Nederlandse ict-kanaal?
Hermans lacht: "Dat is een heel brede vraag. Wil je wat koffie, dan kan ik er even over nadenken." Na twee minuten komt Hermans terug en nog steeds heeft hij geen ‘probleem' gevonden. "Ik weet niet of het Nederlandse ict-kanaal een probleem heeft. Na Denemarken hebben we de beste Microsoft-penetratie en we zijn in Nederland ook nog eens early adopters. Misschien zouden we zelf meer software moeten ontwikkelen, maar zo slecht doen wij het daarin ook weer niet."
5 Wat is je beste tip voor een fabrikant of distributeur?
"Zoek een heldere usp", zegt Hermans vastbesloten. "De klant moet onmiddellijk begrijpen wat je te bieden hebt. Een unieke propositie is cruciaal voor een klant."
6 Wat moet iedere reseller als prioriteit hebben?
Wederom vastbesloten: "Verkopen. En dan komt heel snel daarna klanttevredenheid."
7 Wat weet je nu wat je vijf jaar geleden nog niet wist?
"Dat zijn heel veel zaken, zowel zakelijk als privé." Hermans overweegt even verschillende antwoorden en zegt dan weloverwogen: "Ik heb geleerd meer geduld te hebben, ik was altijd te gehaast. En ik heb geleerd af en toe adem te halen; soms levert dat namelijk een betere uitkomst op. Ik weet alleen niet of de mensen om me heen me hierin herkennen…"
8 Hoeveel uur per week ben je echt aan het werk?
"Ik werk met mensen die urenstaatjes invullen, maar meet die van mezelf nooit", grapt de Qurius-baas. "Vroeger deed ik het wel, maar ik ben ermee gestopt. Ik voer mijn vakantie ook niet meer op, ik neem dat recht zonder tussenkomst van een administratie."
9 Komt je opleiding je van pas in je huidige functie?
Hermans moet lachen. "Mijn opleiding? Dat is lang geleden! Ik ben in het verlengde van wat ik doe opgeleid. Ik heb Bedrijfskunde gestudeerd aan de TU Eindhoven, richting Bestuurlijke Informatiekunde, en dat is een stevig theoretisch fundament voor mijn huidige werk. Veel ondernemers hechten weinig waarde aan deze boekenwijsheid, maar ik vind het wel belangrijk."
10 Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
Beide hebben te maken met Magnus Holding, waar Hermans oprichter van was. "In 2000 ben ik uit het Verre Oosten teruggekomen om ceo van Magnus te worden. Teleurstellend was dat ik in 2001 alweer moest vertrekken. Ik kwam in 2002 echter weer terug en door Qurius binnen te halen en onder die naam verder te gaan, heb ik het faillissement van Magnus weten te voorkomen. Dat was mijn grootste triomf."