Bij de recente lancering van de nieuwste versie van Microsoft Windows was er veel tromgeroffel. Zijn we dan alweer vergeten dat we daaraan vooraf jaren van onduidelijkheid en uitstel hebben gehad? Voor een consument misschien prachtig, maar voor uw klanten, die voor hun bedrijfssoftware afhankelijk zijn van u, kan die onduidelijkheid behoorlijke risico’s met zich meebrengen. En als reseller staat u machteloos!
CRN schrijft veel over de voordelen van open source, maar ik licht hier één punt uit dat niet zo vaak voorkomt: transparantie in communicatie. Als een klant u vraagt of een bepaald probleem is opgelost in de komende versie van een pakket, wat zégt u dan? Een closed source-leverancier biedt u niet graag een kijkje in de keuken, dus blijft het vaak lang gissen naar informatie over nieuwe functionaliteiten of de ontwikkelrichting van het pakket. En in de tussentijd moet u maar zien hoe u uw klant tevreden houdt. Bij open source is dat kijkje juist wél mogelijk. Dat geldt in eerste instantie natuurlijk voor de broncode, maar ook voor het product- en projectmanagement.
Het ontwikkelproces is volledig transparant en iedereen krijgt de mogelijkheid deel te nemen in de communicatie. Of dit nu per e-mail, op een forum, of in code is: wanneer er zicht is op de ideeën in de hoofden van de ontwikkelaars, is het in elk geval duidelijk welke kant een systeem op gaat. De online beschikbaarheid van een roadmap helpt veel verwachtingen direct uit de wereld of ondersteunt ze juist.
Een open source-gemeenschap is allang geen anarchie meer: ook daar moet projectmanagement plaatsvinden. Juist in dat gat springen de bedrijven die zich specifiek richten op het sturen van een open source community. Zij hebben mensen in dienst binnen de community die mede de roadmap bepalen. U speelt als reseller een belangrijke rol in deze ontwikkeling. Wanneer u een support-contract van een open source-leverancier wegzet bij een klant, koopt u voor hem en voor uzelf tevens een stuk inspraak in de toekomst van het pakket. U kunt uw klanten daarom beter informeren. Sterker nog, u kunt ervoor zorgen dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt met de ervaringen van uw klanten en u kunt dat ook controleren!
Open source geeft inzicht. En zeg nu zelf: lijkt het u geen heerlijk gevoel om nooit meer met uw mond vol tanden te hoeven staan en alle vragen met open armen te ontvangen?
Arjé Cahn
CTO Hippo