Linden Lab gaat de servercode van Second Life openbaar maken. Dat meldde het bedrijf achter de virtuele 3D-wereld eerder deze week. Eerder besloot het bedrijf de code van de client software vrij te geven.
Het besluit om de broncodes van Second Life open te stellen, ligt in lijn met Lindens streven naar interoperabiliteit. Dit houdt in dat het voor gebruikers mogelijk wordt om Second Life naar believen aan te passen en uit te breiden. Het eigendom van Second Life zou dan niet meer liggen bij Linden Lab. Het medium internet zelf is een goed voorbeeld van interoperabiliteit.
Ondertussen vragen analisten zich af hoe Linden Lab geld gaat verdienen in deze nieuwe situatie. Momenteel ontvangt het bedrijf geld door de verkoop van land in de virtuele wereld, wat eigenlijk overeenkomt met het beschikbaar stellen van serverruimte. Daarnaast betalen gebruikers voor licenties op de software. Als de broncodes worden vrijgegeven, moet Linden op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Zo zou het bedrijf betaalde consultancy kunnen verlenen aan bedrijven die via Second Life hun producten willen verkopen. Of aan partijen die de open source willen gebruiken.
Softwaregigant IBM zou wel eens de eerste kunnen zijn die Second Life zelf gaat hosten of de codes gaat toepassen voor eigen gebruik. In een interview met CNET bekende Irving Wladawsky-Berger, IBMs vice-president Technical Strategy and Innovation, dat IBM in gesprek is met Linden Lab over standaarden en open source. Het bedrijf ziet vooral veel kansen in de wisselwerking tussen de virtuele en de echte wereld. Analisten verwachten dat ook Google van Second Life gebruik gaat maken. Een soort ‘GoogleLife' met gratis virtueel land met hier en daar wat advertenties.