Het streven is om alles voor computergebruikers zo eenvoudig mogelijk te maken. Ze willen zich niet verdiepen in allerlei technologieën om hun dagelijks werk te kunnen doen. De inzet van ict-middelen moet ze in staat stellen steeds productiever en ‘slimmer’ te worden in het uitoefenen van hun beroep.
Zo moet de integratie van dataverkeer en spraak leiden tot rijkere communicatie, waarbij allerlei informatie over de partij aan de andere kant van de lijn realtime beschikbaar is. Dit heeft tot gevolg dat er complexiteit aan ict-infrastructuren wordt toegevoegd, die telefoonnummers koppelt aan namen en vervolgens uit verschillende systemen de juiste gegevens haalt.
Leveranciers van hardware en van software – en u zelf – weten allemaal dat deze ontwikkeling mogelijk is, omdat het internet protocol de standaard aan het worden is voor elke vorm van communicatie ‘over een lijntje'. Die maakt het straks mogelijk om overal ter wereld de beschikking te hebben over alle wenselijke informatiekanalen.
Dit resulteert in een enorm toenemende behoefte aan dataopslagcapaciteit, en ook daar neemt het belang van ip-communicatie hand over hand toe. Want hoewel fiber channel-oplossingen al jaren de boventoon voeren bij grootzakelijke storage area netwerken (san's), verdwijnen de redenen om hierin te blijven volharden als sneeuw voor de warme lentezon. Compleet op ip gebaseerde san's zijn vandaag de dag robuust, veilig, schaalbaar, eenvoudig in beheer én een stuk goedkoper.
Dit maakt ze uitermate geschikt voor vervanging van FC-opslaginfrastructuren bij grootzakelijke ondernemingen. Bovendien brengt het een hele nieuwe doelgroep in aanraking met het fenomeen san; het mkb. Een markt die – afhankelijk van de definitie – meer dan 500.000 ondernemingen telt. Die hebben niet allemaal de behoefte aan een uitgebreide opslagarchitectuur, maar er ligt in elk geval een grote potentie.
Dat constateren ook de resellers in Nederland. Wij tekenden er in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar twintig op, waarmee we gezamenlijk de markt voor ip-san's verder gaan ontwikkelen. Niet op basis van complexe pre-sales trajecten van ettelijke maanden, maar op basis van het credo dat je een san binnen een halfuur opgezet kunt hebben. Om te bewijzen dat goed niet altijd synoniem is aan complex.
Harry Wilmink
Country Manager Benelux bij EqualLogic