Op 14 februari is John Kessels uit Venray gepromoveerd op het onderwerp energiebeheer voor auto’s. Hij heeft software ontwikkeld, samen met Ford, om wagens 2,6 procent zuiniger te laten rijden.
Vier jaar lang heeft Kessels, samen met collega-promovendus Michiel Koot van de faculteit Werktuigbouwkunde, aan de Technische Universiteit Eindhoven gewerkt aan manieren om het brandstofverbruik van auto's – en daarmee de uitstoot van koolstofdioxide – te verminderen. Dit heeft geresulteerd in het proefschrift ‘Energy Management for Automotive Power'.
Hij heeft samen met Ford software ontwikkeld die de motor efficiënt gebruikt door dynamisch de dynamo, die de accu oplaadt, in en uit te schakelen. Het optrekken van een auto kost bijvoorbeeld veel energie en op dat moment is de dynamo niet nodig. Door juist dan dit onderdeel uit te schakelen, heeft de motor minder weerstand en dus minder brandstof nodig. Zolang de accu voldoende is opgeladen, blijft de dynamo uitgeschakeld.
Het programmaatje is geen eigendom van Ford en ook bruikbaar voor alle andere auto's met een boordcomputer. Kessels weet nog niet wanneer de fabrikant zijn wagens ermee gaat uitrusten. "Het geheel is toch redelijk complex en vooral vragen over de slijtage van de accu zijn nu nog niet goed beantwoord. Daar is nog vervolgonderzoek voor nodig", meldt Kessels.
Belangstelling
Het idee is in beginsel ook toe te passen op de motor zelf en zou dan een besparing opleveren van vijf tot zes procent. Maar het automatisch in- en uitschakelen van de motor, afhankelijk van de vraag naar voortstuwing, vereist nogal wat aanpassingen aan het motorblok. Het ‘dynamo-idee' vraagt niet meer dan het laden van de software en een kabeltje tussen boordcomputer en dynamo. De vinding is met succes uitgeprobeerd op de rollerbank van Ford in Aken.
Kessels geeft aan dat er geen vervolgafspraken zijn gemaakt met Ford. "Wel zien we dat er ineens grote belangstelling is van andere partijen. Energiemanagement kan immers ook in heel andere applicaties worden toegepast en aangezien onze vakgroep is gespecialiseerd in regeltechniek liggen ook hier genoeg mogelijkheden."
Vreemd genoeg heeft Peugeot dit idee al lang verwerkt in hun auto’s vreemd dat idee nog een keer uitgevonden is .
Technisch specialist bij Peugeot