Encryptieleverancier PGP is overgegaan op een 3-tier partnerprogramma van goud, zilver en brons. Dat houdt onder andere in dat resellers strenger gecertificeerd zullen worden. Daartegenover staat dat de leverancier hen extra ondersteunt, onder andere met gezamenlijke marketing initiatieven. PGP sluit in de toekomst een strategie met traditionele distributiepartners niet uit.
"Het PGP hoofdkantoor in Engeland blijft direct aan resellers in Nederland leveren. Het distributiemodel verandert niet op korte termijn, want het werkt", zegt Jamie Cowper, directeur marketing PGP Europa.
Volgens Darryl Karamat Ali van Trusted ID, de enige certified solution provider in Nederland, neemt de belangstelling voor PGP in de markt toe en is de leverancier inderdaad ondersteunend voor partners. "Ze hebben zelf een direct salesondersteunend verkoopkanaal, waarmee ze actief klanten zoeken en dan samen met partners het salestraject invullen. Verder bieden ze online marketing tools."
Dit mocht de voormalige PGP certified reseller NedSecurity Solutions niet baten. Vorige maand is de reseller failliet gegaan (Channel Link 1944135). Trusted ID die een aantal werknemers van Nedsecurity Solutions heeft overgenomen, is daar niet bang voor.
"PGP moet wel streng met certificering zijn, omdat potentiële gebruikers veel vragen op voorhand stellen. Daar moet een reseller wel mee om kunnen gaan", aldus Karamat Ali.
PGP Corporation is opgericht in juni 2002 door een team van PGP-experts en beveiligingsgoeroes, waarvan velen betrokken zijn geweest bij de initiële ontwikkeling en groei van Pretty Good Privacy (PGP) technologie, de PGP producten en de ondersteuning. De overname van PGP van de voormalig eigenaar Network Associates maakte het mogelijk om de oplossing, gebaseerd op de openPGP standaard, verder te ontwikkelen tot een geavanceerde beveiligingsoplossing.
Meer waarde voor partners
PGP heeft partnerfeedback verzameld via auditing specialist ChannelWorks. Een partner adviesgroep is opgezet in Europa en de VS. om nog meer kanaalterugkoppeling te verwerven en daarmee het partnerprogramma te verbeteren.
"We voelden dat er dingen moesten veranderen in ons kanaal om meer waarde voor partners te creëren. We willen er zeker van zijn dat de vars die zich aan ons hebben verbonden volledig gemotiveerd blijven", aldus Cowper tegen het Britse CRN.
De verandering in certificering wordt geleidelijk ingevoerd. "We zeggen niet tegen partners dat ze tegen 30 mei gecertificeerd moeten zijn of ze liggen eruit", vertelt hij het Britse CRN.
Nederlandse solution provider SecureComm's Martin Meerman is in ieder geval bezig met contact zoeken met PGP. "Het is wel een markt waarop wij actief zijn, vandaar onze interesse in PGP", aldus Meerman.