Er zijn zo’n 2500 bedrijven in België en Nederland die veelal voor een geïntegreerde oplossing (erp) hebben gekozen, maar specifieke specialistische oplossingen daarbovenop nodig hebben. CRN sprak met Maconomy, een nichespeler voor projectmanagement software voor marketing- en pr-bureaus, it-consultants en ingenieursbureaus, over kansen voor resellers.
Het bedrijf heeft klanten zoals VODW Marketing, KplusV, Ogilvy, Publicis en Saatchi & Saatchi, maar volgens Peter van Haasteren, ex-Exact, moet er nog veel gedaan worden aan de naamsbekendheid en de ondersteuning van partners in het salestraject. Hij staat sinds een aantal maanden aan het roer van Maconomy en wil dat teweeg brengen.
Resellers gezocht
Maconomy implementeert zowel zelf als met partners. Vanwege de duale partnerstrategie van Maconomy wordt veel aandacht besteed aan de vorming van een met in het resellerkanaal. "We spreken met onze partners doelgroepen of regio's af en geven ze daar de ruimte. Wij op onze beurt steken veel tijd in de overdracht van onze kennis, en ondersteunen onze partners in het pre-sales traject als ze aangeven dit te willen", aldus Van Haasteren.
Nu heeft Maconomy twee partners in Nederland, Hevex en Solution Minds. Er is volgens Van Haasteren echter ruimte voor nog vijf resellers. Volgens Chris Nikitov, directeur van Solution Minds en Maconomy partner sinds 2004, is de Nederlandse markt taai. "De Nederlandse markt is erg ontwikkeld op gebied van vergelijkbare applicaties. Maar ik geloof heel erg in Maconomy – er zijn geen vergelijkbare oplossingen."
Maconomy is een snelgroeiend, beursgenoteerd Deens bedrijf. Naar eigen zeggen heeft Maconomy de laatste twee jaar tussen de 20 en 50 procent groei laten zien. "Onze strategie om de doelgroep te kiezen op grond van specialistische software werkt goed. We halen mooie klanten binnen op dit moment. Hiermee kunnen we samen met onze partners nog meer gerenommeerde bedrijven overtuigen", aldus Van Haasteren.