‘Managed services’ is eigenlijk een mooi woord voor ‘zorgen uit handen nemen’. Als dat goed gebeurt dan biedt dat toegevoegde waarde. Dat betekent dat een bedrijf daarmee waarde kan toevoegen aan zijn portfolio van dienstverlening. De conclusie trekken dat het heel moeilijk is om met het verkopen van hardware een gezonde marge te behalen is, is gemakkelijk. Dat is eigenlijk ook wel logisch, want met het bij bedrijven en instellingen naar binnen sjouwen van printers, pc’s, servers en switches worden geen problemen opgelost. En dus zijn die bedrijven en instellingen ook niet bereid om daar meer dan het minimum voor te betalen.
Echter, wanneer door zorgvuldige en professionele dienstverlening een service wordt geboden die precies daar ondersteunt, waar organisaties zelf moeite mee hebben dan is de toegevoegde waarde snel duidelijk. Dit hoeft een onderneming in de it-sector overigens niet zelf te doen. Integendeel. Heel slimme ondernemingen gebruiken partners, collega's, soms zelfs concurrenten om uiteindelijk een portfolio van diensten aan hun cliënten te bieden dat uniek is. Waarom bepaalde activiteiten zelf doen als een specialist dat sneller, goedkoper en beter kan 'managen'? Opeens is een ‘verre' concurrent een hechte partner om gezamenlijk in het kanaal een service aan te bieden. Goed voor alle betrokken bedrijven en niet in de minste plaats voor de klant.
Nivar Fuchs
General Manager bij Device Nederland