Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld wil ‘krachtige gemeenten die hun digitale dienstverlening op orde hebben’. Het digitale gemeenteloket moet binnen tien jaar de toegangspoort zijn tot de digitale dienstverlening van de overheid.
In het kader van het 100-dagenprogramma van het kabinet liet Bijleveld zich door de gemeente Arnhem bijpraten over digitale dienstverlening. Arnhem biedt 70 procent van haar diensten digitaal aan en staat daarmee landelijk gezien op een vijfde plek.
Het kabinet wil dat Nederlandse gemeenten dit jaar 65 procent van de publieksverlening via Internet afhandelen Bijna 80 procent van de gemeenten bevindt zich echter nog in de beginfase van elektronische dienstverlening. Het aanbod reikt niet verder dan het lezen van gemeentelijke informatie en het downloaden van formulieren. Twee op de vijf gemeenten denkt dan ook in 2007 niet aan de 65 procent-norm te kunnen voldoen.
Ook de burger is slecht geïnformeerd over het digitale gemeenteloket. Zo weet 72 procent van de Nederlanders niet precies wat hun gemeente voor digitale diensten aanbiedt.
Bijleveld stelde veel vragen over de stroeve samenwerking tussen gemeenten en rijk. Zo geeft de Belastingdienst niet thuis als gemeenten om gegevens vragen. De staatssecretaris neemt echter een kentering waar. Er wordt volgens haar meer en ook beter samengewerkt tussen gemeenten en de Vereniging van Nederlandse gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Ook de burgers met 16 miljoen computers zit de overheid en de volksvertegenwoordigers en de politieke partijen op de hielen.
zie via Google : GemeenteAnalyse
Ik heb even snel een kijkje genomen op de site arnhem.nl
Wat opvalt is dat er veel formulieren bij het digitale loket te vinden zijn (ik heb er even snel 81 geteld). Wat ook opvalt is dat er Java softwate geinstalleerd moet worden om afspraken te maken. Deze snelle impressie leert dat een gemiddelde referentie gemeente het organisatorische transitie proces wat hoort bij digitale dienst verlening nog lang niet heeft doorgemaakkt, maar dat het erop lijkt dat de oude handmatige procedures/processen met formieren op internet zijn gezet in een nieuw jasje.
Andere dienstverlenende Organisaties zoals Banken en verzekeringsmaartschappijen hebben een deel van deze transitie al wel gehad, waaronder de reorganisatie van de Front- en Backoffices. En daar ziet denk ik een van de problemen in de overheidsorganisaties. Een nieuwe organisatie is prima, maar dit mag natuurlijk geen banen kosten, want het berteft hier ambtenaren
Ik denk dat het verstandig zou zijn eerst de Interne Organisatie van decentrale overheden zoals gemeenten aan te passen/reorganiseren op deze nieuwe dienstverlening, voordat een koppeling met allerlei externe (overheids) organisaties zoals de belastingdienst wordt gelegd.
Er zullen in dit transitieproces duidelijke performance indicatoren zoals kosten per transactie, doorlooptijd voor een transactie enz. afgesproken moeten worden inclusief een nul-meting.
Voorlopig is mijn conclusie dat deze decentrale overheden zoals gemeenten zijn blijven steken in het automatiseren van de bestaande burocratische organisatie en daarbij de hierboven genoemde performance indicatoren eerder slechter dan beter zijn geworden, gezien bijvoorbeeld de gemiddelde kostenstijging voor een klant van een gemeentelijke dienst / produkt in de afgelopen jaren.
Ank Bijleveld heeft hier als oud-burgemeester van de gemeente Hof-van -Twente ook zelf ervaring mee.
In de vorige reactie was ik nog vergeten het advies voor Ank Bijleveld op te nemen, namelijk een bezoekje te brengen aan de site http://www.bizzdesign.nl
BizzDesign is een bedrijf dat samen met het ABP, ING, Belastingdienst en IBM een virtuele testomgeving voor bedrijfsprocessen heeft ontwikkeld. Deze testomgeving voor bedrijfsprocessen bevat methoden en softwaregereedschappen (Testbed Studio), die business architecten begeleidt in de vertaling van organisatiedoelstellingen naar innovatie van bedrijfsprocessen, inclusief de inrichting en migratie van deze bedrijfsprocessen.
Ik denk dat de ervaring welke bij BizzDesign aanwezig is, bijvoorbeeld de modelmatige aanpak en de bewezen werking van deze aanpak in de praktijk van grote instellingen zoals gemeenten, inclusief de effective ondersteuning door methoden, modelmatige aanpak en tools als testbed studio hard nodig zijn om de ambities welke Ank Bijleveld blijkbaar heeft te kunnen realiseren.