KPN lanceert een nieuwe dienst: Managed Smartcard Service. Daarbij krijgen ondernemingen de beschikking over smartcards die door KPN worden beheerd. De smartcard kan op vele manieren worden toegepast, bijvoorbeeld als toegangsleutel tot een gebouw of tot netwerken en applicaties.
Ook kunnen bedrijven met de smartcard documenten en e-mail elektronisch ondertekenen of versleutelen en transacties via internet veilig afhandelen. De NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en vastgoeddeskundigen NVM) maakt als eerste gebruik van de Managed Smartcard Service.
De smartcard kan worden ingezet als toegangssleutel tot gebouwen of tot netwerken en systemen. Dat werkt veiliger dan inloggen met een username of password. Met de mogelijkheid om documenten en e-mail elektronisch te ondertekenen biedt de smartcard de ontvanger de zekerheid dat een bericht of document afkomstig is van de juiste persoon en niet is gewijzigd na ondertekening. Documenten en e-mailberichten kunnen bovendien worden versleuteld (gecodeerd) met de smartcard, zodat alleen geautoriseerde personen de tekst kunnen lezen.
Veilig en kostenbesparend werken
De Managed Smartcard Service maakt het niet alleen mogelijk om veiliger te werken, maar levert ook tijd- en kostenbesparingen op. KPN produceert de smartcard in een beveiligd, volledig geautomatiseerd proces, waardoor een snelle uitrol mogelijk is, tegen aanvaardbare kosten. Een onderneming krijgt dus zelf niet te maken met het complexe productieproces. Ook beheert KPN de smartcard gedurende de hele levenscyclus. Dat betekent dat KPN verantwoordelijk is voor het verlopen van de kaart, vermissing, diefstal of mutaties in het ledenbestand.
KPN maakt voor de Managed Smartcard Service gebruik van open standaarden die ook worden gebruikt door de grote IT-leveranciers. Gebruikers van de service hoeven daardoor geen aanvullende investeringen te doen om de smartcards te laten werken met hun IT-voorzieningen.
NVM voorbereid op digitale toekomst
De NVM maakt als eerste gebruik van de nieuwe dienst. De ruim 3500 makelaars kunnen hun documenten nu ondertekenen met een digitale handtekening om veiliger via internet te communiceren met banken en notarissen. ‘Het is belangrijk dat we voorbereid zijn op de digitale toekomst', vindt Gerard Cremers, algemeen secretaris van de NVM. ‘Tot nu toe werden taxatierapporten altijd met een pen ondertekend en verstuurd naar banken en notarissen. Met de Managed Smartcard Service kunnen makelaars taxatierapporten volledig digitaal verwerken. Ze zetten onder deze rapporten een elektronische handtekening, die dezelfde status heeft als een geschreven handtekening. Dat is veiliger, sneller en goedkoper.'