Het binnenhalen van een midoffice-opdracht voor vier Brabantse gemeenten is voor Inter Access een steun in de rug. De automatiseerder viste eerder achter het net bij de aanbestedingen van Dimpact en Andez-I.
Inter Access heeft een driejarig contract gesloten met de gemeenten Oosterhout, Oisterwijk, Waalwijk en Baarle-Nassau voor het leveren van een midoffice en bijbehorende loketdiensten. Centraal daarin staat het ‘shared service center’ (ssc) van Oosterhout. Dit is een samenwerking tussen de gemeenten. In de loop van het jaar komen daar nog Dongen en Hilvarenbeek bij. Vanuit één centrale plaats (Oosterhout) worden diensten geleverd op het gebied van automatisering en informatievoorziening. Het gaat om het beheer van circa duizend werkplekken. De zes gemeenten behoren tot de deelnemers aan MIBRI: MIdden BRabantse Ict-overleg. Hierin praten veertien gemeenten – met Tilburg als grootste – over samenwerking op ict-gebied om efficiënter te werken, sneller tot resultaat te komen en de kosten te drukken.
Eigen tempo
Na een aanbesteding is Inter Access de opdracht gegund om het ‘gedeelde dienstencentrum’ van een midoffice-structuur te voorzien. Daarbij gaat het niet alleen om het op elkaar afstemmen en integreren van de werkstromen en het afhandelen van het gegevensverkeer tussen front- en backoffice, maar tevens om digitale loketfuncties. De automatiseerder beschikt over zijn Web+-platform, dat bestaat uit zo’n tachtig gemeentelijke digitale producten met bijhorende e-formulieren en achterliggende procesbeschrijvingen. “Deze standaardproducten zijn geschikt voor hergebruik. Wij kunnen ze met wat lokale aanpassingen snel opleveren voor gemeenten”, zegt Han Dieperink, directeur van Inter Access. Hij wijst erop dat de zes MIBRI-gemeenten in hun eigen tempo bepalen wanneer en hoeveel digitale producten zij aanbieden. Waalwijk hanteert bijvoorbeeld een prioriteitenlijstje en heeft er inmiddels zeven actief, terwijl Baarle-Nassau als kleine gemeente nog een keuze moet maken welke producten zij als eerste online aanbiedt. “Waar mogelijk willen we in het ssc de achterliggende processen zoveel mogelijk samenvoegen. Denk aan het afhandelen van WMO-aanvragen of het vuilophaal.”
In eerste instantie draait de Web+-oplossing nog bij Inter Access. Zodra de infrastructuur van het ssc in Oosterhout gereed is, wordt de toepassing overgezet. De it-dienstverlener zorgt dan nog voor het onderhoud en tweede- en derdelijnsondersteuning. Inter Access werkt samen met Seneca (contentmanagementsysteem) en BCT (documentbeheersoftware). “Andere gemeenten kunnen zich overigens aansluiten. Het contract kent een volumeafspraak, waarbij toetreders profiteren van een reductie in de kostprijs”, zegt Dieperink.
Erkenning
Zijn bedrijf spreekt inmiddels ook met Tilburg over een proefproject voor het leveren van een midoffice waarin ketenintegratie met partners van de gemeente mogelijk moet zijn. Inmiddels is Inter Access werkzaam voor vijftien gemeenten op het vlak van interactieve elektronische dienstverlening. Het leek er juist op dat Inter Access moeite had klanten te vinden voor het Web+-platform: de automatiseerder verloor de aanbesteding van Dimpact (en de rechtszaak die het hiertegen had aangespannen), en de gemeenten in de gemeenschappelijke Andez-aanbesteding van Egem kozen niet voor Inter Access. Dieperink deelt deze mening niet. “Voor ons was deelname aan Andez-I, waar we ons kwalificeerden voor de finale, een teken van erkenning. Het probleem was dat de deelnemende gemeenten nog behoorlijk vastzitten aan hun huisleveranciers, vooral die van documentbeheersoftware, zodat de uitslag min of meer al vast stond.”
De automatiseerder doet ook mee aan Andez II, de vervolgaanbesteding voor een midoffice-oplossing waaraan tien gemeenten deelnemen. Dieperink merkt dat de ontwikkelingen op de overheidsmarkt momenteel razendsnel gaan. “Zes maanden geleden praatten gemeenten nog over een ‘dunne midoffice’ met een gegevensbroker, nu staat de dikke variant centraal: een intelligente broker met een onderliggend documentmanagementsysteem. Dit zakenmagazijn zal delen van backofficesystemen overnemen. De gemeente Haarlemmermeer, waarvoor wij zo’n dikke midoffice bouwen, noemt dit al de basisapplicatie.”