Mobility begint iets vanzelfsprekends te worden. Iets wat in het alledaagse leven niet meer opvalt als iets heel revolutionairs, iets wat altijd aanwezig is, wat het gewoon doet en wat inmiddels niet meer alleen voor de happy few, maar voor iedereen bereikbaar is.
Het is nu zo'n 5,5 jaar geleden dat ik betrokken was bij de introductie van "Mobiele Data". Het eerste GPRS netwerk werd gelanceerd en dat was geweldig, want dan kon je….Tja, wat eigenlijk? Nou ja , je kon er dus veel meer mee dan wat het GSM netwerk met spraakverkeer en simpele tekstberichten via SMS bood. Japan als grote voorbeeld met miljoenen eindgebruikers van technologieën als iMode en mobile streaming video en zo. Maar wat betekende dat dan voor de Nederlandse markt? Het antwoord werd al snel gevonden in: mobiel email! De Canadese firma Research in Motion kwam met Blackberry en kort daarna werd ook het eerste voorbeeld van een PocketPC PDA met ingebouwde telefoon gelanceerd : De O2 XDA. Hierbij werd vooral mobiel internet middels de ingebouwde browser als een van de interessantste mogelijkheden aangeprezen. Er werden zelfs aparte websites en portals voor gebouwd.
De markt reageerde destijds vooral afwachtend. Het waren de early adopters die zichzelf wilden onderscheiden die eraan begonnen, maar er kwam geen massa in beweging. De markt voor zakelijke gebruikers (en dus met IT afdelingen als beslissers) liep ook niet direct storm. Dat kwam ook door 9/11 wat een enorme streep haalde door de IT budgetten en beslissers dwong rigoureus het onderscheid te laten maken tussen wat “need to have” en “nice to have” was. Gadgets vielen vanzelfsprekend in die laatste categorie.
Mobility (en “Mobiele Data”) zat dus behoorlijk in de pioniersfase en de diverse spelers in de markt (operators, handset fabrikanten en system integrators/solution providers) probeerden met alle macht het begrip Mobility als Focus Thema te positioneren en promoten. “Mobiel werken, waar en wanneer u maar wilt”, “Always Online” en “Being Connected, Anywhere , Anytime” waren gevleugelde begrippen. De beste voorbeelden van Mobility waren overigens al enige tijd te vinden in die verticale marktsegmenten waar een bepaalde field force (in de meeste gevallen storingsmonteurs) geautomatiseerd kon worden. Daar waren de eerste voorbeelden van grootschalige projecten zichtbaar met de Nederlandse Spoorwegen als lichtend voorbeeld met hun Railpocket.
Met de komst van UMTS en de enorme licentiekosten werd het vallen of staan van Mobility in ieder geval voor de mobiele operators nog spannender. Het MOEST simpelweg een succes worden.
Hoe is het dan nu, 5,5 jaar verder? Welnu, ik heb het idee dat er schot in de zaak zit. Mobility begint iets vanzelfsprekends te worden. Iets wat in het alledaagse leven niet meer opvalt als iets heel revolutionairs, iets wat altijd aanwezig is, wat het gewoon doet en wat inmiddels niet meer alleen voor de happy few, maar voor iedereen bereikbaar is. Waar ik dat op baseer? Ik zal u een aantal observaties noemen die me dat gevoel geven:
-Flatfee mobiel internet voor slechts 10,- per maand (T-Mobile en Rabo Mobiel) wat een groot succes is.
-9 van de 10 zakenmensen in de vertrekhal van een willekeurig vliegveld die tijdens hun wachttijd productief zijn door email af te handelen op een handheld device.
-Kranten vol advertenties met specificaties/functionaliteiten van nieuwe handhelds als GPS, HSDSPA, WiFi, 3.2 megapixel camera, photoblogging, videocalling, MSN Messenger, 8 GB harddisk en MP3 speler, die worden opgenoemd alsof het doodnormaal is.
-Een organisatie als Deloitte die alle 5500 werknemers in Nederland voorziet van een Smartphone, waarmee naast push email en calendar synchronizatie ook business applicaties worden ontsloten.
-Het feit dat het onderwerp Mobility volgens Gartner in de top 3 onderwerpen staat waar CIO’s in geïnteresseerd zijn.
-Dat de eerder genoemde Railpocket bij de NS inmiddels zijn 4e generatie handheld in gaat en men nu op ieder station gebruik kan maken van Wifi.
De conclusie die ik hieruit opmaak? Mobility zal op termijn inderdaad iets vanzelfsprekends zijn geworden. Geen focus thema meer, maar iets wat “gewoon” deel uitmaakt van de samenleving. Iedere persoon zal op ieder moment van de dag de beschikking hebben over de voor hem/haar relevante informatie, willekeurig op welk apparaat of machine, wat daarmee iemands dagelijks leven verrijkt. Dat dit steeds meer draadloos plaatsvindt is een vaststaand iets. De netwerken zijn er klaar voor, de handsets zijn complete computers in een vierkant bierviltje, applicaties worden in rap tempo ontwikkeld en steeds innovatiever en de adoptie volgt vanzelf bij het blijvend omlaag gaan van de tarieven. Moeten we dit forum dan maar direct stoppen? Duidelijk niet want Mobility zal zich verder blijven ontwikkelen. De nieuwe mobiele killerapplicaties? Location based services aan de hand van context-aware applications? Instant messaging? Digital TV? Podcasting?, Photo-blogging of mobiel ontsloten social communities? De toekomst zal het leren en die is er sneller dan u denkt. Het was namelijk slechts 5,5 jaar geleden dat Mobiele Data via GPRS er opeens was.
Maarten Sonneveld