Steeds vaker laten klantorganisaties belangrijke ict-beslissingen over aan de leverancier van de technologie. Als gevolg hiervan hebben ze tegenwoordig zelf minder ict-consultants in dienst.
De ict-leverancier krijgt steeds meer macht naar zich toegeschoven. Meer dan 30 procent van de Nederlandse ondernemingen besteden hun volledige ict-proces inmiddels uit aan derden. Vaak is dat hun ict-leverancier. Dat blijkt uit onderzoek van TwynstraGudde.
Frank Willems, partner van de adviesgroep ict van het adviesbureau: "De ict-leverancier is tegenwoordig een integrale dienstverlener, een full-service provider, de main contractor." Hij is, behalve voor de softwareontwikkeling, steeds vaker verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het ict-beleid van de klantorganisatie. Vaak zorgt hij ook voor de juiste bezetting voor het totale project.
Door deze trend werken steeds minder ict-consultants bij klantorganisaties en zijn ze vaker te vinden bij de grote it-leveranciers. Bovendien blijken kleinere ict-bedrijven steeds meer moeite te hebben om consultants te vinden. Willems ziet deze ‘concentratie' sinds een jaar of twee. In de klantorganisatie blijft wel een belangrijke rol weggelegd voor ‘regisseurs', consultants die het gehele proces op hoofdlijnen aansturen en vanuit de opdrachtgever de ‘lines of business' in de gaten houden.
Ook uit onderzoek van softwareleverancier C-it blijkt een toename van de invloed van ict-leveranciers. Twee op de drie ict'ers geeft daar aan dat zijn invloed op de besluitvorming over ict-vraagstukken is toegenomen en zal blijven toenemen. Net iets meer dan de helft vindt zijn huidige invloed ruim voldoende om de doelstellingen van de klantorganisatie te realiseren. Enige aspect waar de ict-leverancier vaak geen invloed op heeft, is het beschikbare budget bij de klant. De onderzoekers van C-it achterhaalden dat het budget vaak op ad-hoc basis wordt besteed. "Naarmate de klantorganisatie meer vertrouwt op haar ict-leverancier, is ze minder geneigd om een ict-investeringsplanning te maken."
Beste Twijnstra Gudde en andere onderzoekers,
Het valt mij steeds meer op dat onderzoek uitkomsten hebben die steeds ongeloofwaardiger zijn. Of in mijn beleving de leverancier of opdrachtgever naar de mond schrijven/praten.
Onderzoek van C-it en de uitkomst komt op mij als ongeloofwaardig over:
-ICT beleid maken lijkt mij specifiek iets voor en van de klant;
-controle op de leverancier dient meer te zijn dan wat je uitgeeft, heeft de klantorganisatie het wel nodig en wat levert het op;
-mocht dit echt zo zijn dan beleven Account Managers en verkopers gouden tijden;
-de winstgevendheid van ICT bedrijven onderschrijft de macht van de ICT leveranciers niet;
-de zogenaamde regisseurs zullen tevens de pet van interne consultant hebben of niet ?
Met vriendelijke groet,
Een onafhankelijke denker in plaats van een pragmatische onderzoeker!
Beste onderzoekers en Henk,
Ik moet uit eigen ervaring toegeven dat het wel degelijk zo gaat. Ik vind het zelf een belachelijke gang van zaken, want je wilt toch niet dat je bedrijf zo wordt ingericht zoals je leverancier dat wilt?
Dan kun je een situatie krijgen dat bv een garage alle gereedschap en processen gebruikt zoals Volvo dat aanlevert, maar je wilt ook Volkswagens en Opels kunnen repareren.
Dat wordt een moeilijke kwestie.
Als ik dit onderzoek mag geloven is de schoenmaker niet eens meer baas over zijn eigen leest binnenkort 🙂