Lawson introduceert het Lawson Corporate Social Responsibility Initiative, waarmee organisaties hun activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) kunnen meten, beheren en bijsturen. Door het beheer van deze vraagstukken te automatiseren kunnen bedrijven zien of ze de vooropgestelde sociale en milieudoelstellingen realiseren.
De overheid legt steeds strengere milieurichtlijnen op en bedrijven voelen zelf ook een drang tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het Global Reporting Initiative, een groot netwerk van experts in maatschappelijk verantwoord ondernemen, heeft meer dan 100 criteria gedefinieerd op het vlak van sociale, milieutechnische en economische verantwoordelijkheid, uiteenlopend van energieverbruik en kinderarbeid tot privacy issues en diversiteit op de werkvloer. Vrijwel alle organisaties hebben op meerdere van deze gebieden initiatieven ontplooid, maar vrijwel geen enkel bedrijf beheert deze activiteiten op een gestructureerde manier.
Uit onderzoek van AMR Research bij honderdvijftig managers in middelgrote ondernemingen in Europa en Noord-Amerika blijkt dat meer dan 70 procent van plan is om binnen twee jaar een IT-tool aan te schaffen om hun MVO-initiatieven te beheren. Slechts een derde van de correspondenten gebruiken hun ERP-systeem om deze uitdagingen aan te pakken, terwijl uitgerekend een geïntegreerde bedrijfsapplicatie hiertoe een goede basis vormt.
Het Global Reporting Initiative voorziet een benadering die overeenstemt met de gepreconfigureerde industriespecifieke oplossingen van Lawson. Lawson is van plan om bepaalde, vooraf geconfigureerde applicaties, aan te bieden in combinatie met de Business Intelligence Suite met implementatiemethodes voor specifieke prioritaire milieu- en sociale programma's. Lawson heeft de 100 criteria getoetst aan zijn bedrijfssoftware om te kijken of Lawson Business Intelligence dashboards kan geven van alle MVO-initiatieven en dwarsdoorsnedes op onderwerp (milieu, sociale verantwoordelijkheid), per afdeling (inkoop, productie) of per vestiging. Op deze manier ondersteunt Lawson Business Intelligence het managen van MVO-initiatieven.
"Uiteindelijk draait dit allemaal om risicomanagement", zegt Jaap van den Akker, Country Manager van Lawson Benelux. "Veel van deze factoren worden wettelijk vastgelegd. Dan gaat het niet meer om ‘goed gevoel initiatief', maar om het beantwoorden aan de wet. Met het Corporate Social Responsibility Initiative wil Lawson bedrijven helpen om hun investeringen in maatschappelijk verantwoord ondernemen zo doeltreffend mogelijk te doen."