Stelt u zich voor. U gaat op zakenreis, neemt uw laptop mee, uw BlackBerry en uw mobiele telefoon. Handig, noodzakelijk en zo bent u van alle markten thuis en overal bereikbaar. Wilt u uw e-mail checken? Dat kan via uw laptop, maar even makkelijk en snel via uw BlackBerry. En ook uw telefoon biedt mogelijkheden voor het ophalen van e-mail. Handig, maar wat kiest u nu eigenlijk? En op basis waarvan kiest u?
De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en er ontstaat steeds meer overlap in functionaliteit. De BlackBerry vervangt vaak de laptop als het gaat om het ophalen van e-mail en met een pc met Skype kun je bellen. En dan is er binnenkort ook de ultra mobiele pc (UMPC), een minicomputer met WiFi. Deze moet net als een mobieltje compact zijn, diverse mobiele diensten bieden en vervangt mogelijk zowel de telefoon als de laptop. En het eind van deze ontwikkeling is nog niet in zicht.
Voor u als it-reseller betekenen deze nieuwe ontwikkelingen nieuwe kansen. Verkocht u vroeger alleen pc's, tegenwoordig kunt u zich eenvoudig wagen aan de verkoop van een BlackBerry. Immers, qua functionaliteit ligt deze helemaal niet zo ver bij de pc vandaan. Hetzelfde geldt voor de verkoper van mobiele telefoons. Deze kan de consument nu voorlichten over de ultra mobiele pc, die wellicht ook een belfunctie via VoIP bezit.
Maar de ontwikkelingen hebben echter ook een keerzijde. Een verkoper moet opeens over veel meer kennis beschikken. Was de mobiele telefoon voorheen alleen geschikt om te bellen, nu moet een verkoper opeens ook verstand hebben van e-mail, het downloaden van mp3'tjes en van WiFi. Extra scholing van personeel is dan gewenst, maar wat betekent dat voor de marge van uw product? Een ander punt is dat al deze extra producten concurreren met reeds bestaande producten. De apparaten zullen daardoor misschien eerder uit het schap verdwijnen. En wat betekent dat dan weer voor uw business?
De convergentie van apparaten; ik juich het zelf van harte toe. Immers, voor de consument betekent het meer keuze en meer gemak. U als it-reseller zult goed moeten kijken hoe u met deze ontwikkelingen mee kunt gaan en de consument kunt blijven bedienen in zijn keuzes. Want of de afname zal stijgen is onduidelijk, dat hangt mede af van uw inspanningen. Mogelijk zal het wel altijd een stoelendans blijven om welk apparaat ‘in de mode' is. Dus een nieuwe kans of juist niet?
Michiel van der Vliet
Sales Director Medion Benelux