NewsGator Europe zoekt resellers om hun RSS-software te verkopen. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf wil dat partners hun RSS-evangelie verkondigen om zodoende veranderingen bij bedrijven te realiseren.
Onlangs zette NewsGator voet op Europese grond en vanuit Nederland werkt de Europese tak van het bedrijf aan de opbouw van een volwaardig distributiekanaal. Voor dit kanaal worden uiteraard resellers gezocht, maar niet zomaar iedere partij kan NewsGator-partner worden. "Nee", zegt André Bonvanie, ceo bij NewsGator Europe. "Wij willen alleen partijen die veranderingen bij hun klanten kunnen realiseren. Werknemers krijgen met Web 2.0 een andere behoefte aan informatievoorziening waar wij met onze RSS-software op inspelen. Hiervoor zoeken wij partners die hun klanten kunnen bewegen tot veranderen naar Web 2.0."
Sociale netwerken
Met de zoektocht naar nieuwe partners vallen bij de eerste schifting al heel veel potentiële partners af. Eigenlijk zoekt NewsGator management consultants, system integrators, isv's en Europees georiënteerde bedrijven, waarbij vooral gecertificeerde Microsoft-partners uitstekend in het ideale plaatje passen. "Potentiële partners moeten weten waar deze nieuwe wereld over gaat", meent Onno Hektor, coo bij NewsGator Europe. "Weten ze dat niet, dan zoeken we ze ook niet. Als ze überhaupt niet weten waar Web 2.0 over gaat, overleven ze het waarschijnlijk toch niet. Deze bedrijfsveranderingen willen we niet zelf doen, daar moeten onze partners voor gaan zorgen. Tegenwoordig is alles gepersonaliseerd, vergeet dus e-mail. Men moet anders gaan nadenken over informatie. Eigenlijk verkopen we geen software, maar verkopen we verandering en gebruiken we RSS om dit te faciliteren. Met RSS ga je in sociale netwerken denken en betrek je externe communities bij de organisatie. Tegenwoordig hoef je ook niet meer alles op eigen kracht te doen, gebruik gewoon de kracht van de buitenwereld."
Nachtkaars
De komende tijd gaat NewsGator Europe dus werken aan zijn verkoopkanaal. Vooralsnog zal er geen distributeur worden aangesteld. Het bedrijf werkt ook aan een channelprogramma met certificaten en binnen een half jaar worden er landenorganisaties opgezet met lokale ondernemers. Hektor: "Binnen één jaar moet dit een stevige Europese organisatie worden en binnen twee jaar voorzien wij heel Europa. Het is onmogelijk om dit zelf allemaal te gaan verkopen en daarom zetten we vanaf de start een volledig indirect kanaal op. Wij kunnen het ons namelijk niet permitteren dat dit als een nachtkaars uitgaat zoals het ook bij crm is gegaan."