Adobe heeft net zijn nieuwe CS3-software aangekondigd, in twintig nieuwe uitvoeringen. Dit is niet alleen een functionele update, maar ook een herpositionering van het bedrijf. De onderneming wil de leidende positie onder internetgebruikers beter uitbaten.
Met de overname van Macromedia heeft Adobe toegang tot 98 procent van alle op internet aangesloten apparaten dankzij de Flash-technologie, terwijl ze met de eigen PDF-standaard goed 90 procent van de apparaten bedient. Adobe wil deze positie versterken met de grootste software update in zijn geschiedenis; het voorziet bijna het hele portfolio van een nieuwe versie.
De programmatuur werkt beter samen en moet professionele taken rond foto, video en opmaak sterk vereenvoudigen. Met de stap neemt het bedrijf meteen ook afscheid van de naam Macromedia en is de productlijn volledig in het portfolio van Adobe geïntegreerd, waarbij interfaces grotendeels op elkaar zijn afgestemd.
Toch is er wel meer vernieuwd dan alleen de versies. Adobe heeft een heroriëntatie uitgevoerd op het portfolio en poogt daarmee meer creatieve professionals te bereiken. Zo kent populaire Photoshop ook een extended versie die in technische omgevingen beter tot zijn recht komt. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de medical imaging, waarbij niet alleen met röntgenfoto's op traditionele wijze kan worden gewerkt, maar waar ook bijvoorbeeld beeldherkenning tot de mogelijkheden behoort. Als voorbeeld haalt het bedrijf daarbij het geautomatiseerd tellen van kankercellen aan.
Dankzij de mogelijkheid om verschillende afbeeldingen te combineren, kunnen details zichtbaar worden die op losse afbeeldingen moeilijk zichtbaar zijn. Op die manier kunnen bijvoorbeeld opsporingsdiensten uit schaars materiaal toch het maximale halen. Door foto's te combineren en verschillen weg te halen zijn opeens objecten zonder voorbijgangers weer te geven, waardoor afbeeldingen voor websites, brochures of tijdschriften aantrekkelijker te maken zijn.
Vergelijkbare stappen maakt Adobe met geluid en video. Op het gebied van audio introduceert de onderneming de instapsoftware Soundbooth. Dit moet de Photoshop van de geluidsbewerking worden door met simpele handelingen toch kwaliteit te kunnen leveren. Voor video zet het bedrijf vooral in op het populaire Flash dat dankzij de groei van YouTube niet meer van het net is weg te denken.
Ook hier stuurt het bedrijf op een bredere groep ondernemingen door de tools laagdrempeliger te maken en daardoor het maken van Flash-enabled websites te vereenvoudigen. Of de klant dit weet te waarderen is lastig vast te stellen. Meerdere potentiële klanten reageren schouderophalend of slechts licht geïnteresseerd in de nieuwe producten. Een enkele systeembeheerder, die met de tools heeft gespeeld, maakt zich vooral zorgen over de hardware-eisen voor de doelgroepen die eerder niet werden aangesproken. De markt zal Adobe pas echt duidelijkheid geven bij de daadwerkelijke introductie over twee tot drie maanden.
Het bedrijf probeert een voorschot te nemen door klanten die onder voorwaarden nu een suite kopen een gratis upgrade naar het nieuwe portfolio te bieden. Een woordvoerder benadrukt dat de klant "minimaal een vergelijkbaar product krijgt". Natuurlijk worden ook de losse pakketten verkocht. Het gaat Adobe echter om de suites, waarbij het bedrijf erop rekent een nieuwe groep "creatieve professionals" aan te spreken.
Adobe heeft SVG (Scalable Vector Graphics), een op XML gebaseerde internetstandaard voor statische en dynamische vectorafbeeldingen”.
Flash is ook Vector gebaseerd echter met een programmeertaal die er later aan gekoppeld is nl. Actionscript (nu ook dmv. sprites).
Nu lijkt het me logisch dat Adobe de kracht van Macrodia_Flash gaat gebruiken om SVG te implementeren in het nieuwe flash nl. Adobe_Flash.
Of dit waar is, is de vraag, echter logisch lijkt het me wel!?
M.vr.gr,
Joep Lemmens