De Russische dienstverlener Luxoft wil meer banken als klant binnenhalen. Daarvoor krijgt het bedrijf hulp van Deutsche Bank, meldde het bedrijf op de ict-handelsbeurs CeBIT. De steun is bedoeld voor het in de markt zetten van de relatiebeheersoftware die Luxoft voor de Duitse bank heeft ontwikkeld.
Luxoft heeft met zijn programmeurs uit Rusland en Oekraïne voor Deutsche Bank het product Client First ontwikkeld. Deze software voor relatiebeheer (crm: customer relationship management) is inzetbaar op verschillende commerciële afdelingen binnen een bank, maar bewaart alle gegevens over klanten op een centrale plek. Bij veel banken circuleren talloze crm-applicaties, waardoor volledige en actuele klantinformatie niet altijd beschikbaar is.
Het crm-pakket beviel de Duitse bank zo goed dat het mee-investeert in het verder bewerken van de markt voor het pakket. "Ook Nederlandse bankconcerns behoren tot onze doelgroep", vertelde een zegsvrouw van Luxoft op de CeBIT. De Russische softwaremaker gold als een van de prominentste vertegenwoordigers van de it-industrie van Rusland die zich dit jaar op de CeBIT extra mocht presenteren.