Veel grote banken in Europa zijn bezig met de vervanging van de financiële systemen, of hebben dit op de agenda staan. Een aantal banken neemt bovendien een transformatie naar ‘business process outsourcing’ in overweging, aldus Capgemini in een onderzoeksrapport.
De veranderingszin van de banken wordt gedreven door ontwikkelingen als kostenreductie, globalisering en compliance-wetgeving (Sarbanes-Oxley, Basel II en MiFID (Market in Financial Instruments Directive). Ook het snelgroeiende fenomeen e-trading heeft gevolgen voor business en it. De nieuwe regels en de opening van nieuwe markten als gevolg van globalisering hebben geleid tot veel nieuwe bankproducten, die vaak gericht zijn op risicobeperking. Voorbeelden zijn kredietderivaten, hedge-funds en inflatiegerelateerde producten. Om producten snel op de markt te brengen, moeten treasury-systemen dan ook flexibel zijn.
De Treasury Systems Survey 2007 van Capgemini richt zich op trends in en oplossingen voor de ‘dealing rooms’ en backoffice-operations van (centrale) banken, die gerelateerd zijn aan orders van externe en interne klanten. Onder externe klanten vallen grote bedrijven, financiële instellingen en andere banken. Interne klanten zijn kasbeheer, treasury en asset liability management.
Het rapport waarin het onderzoek wordt beschreven, biedt een overzicht van de mogelijkheden van twaalf pakketten die beschikbaar zijn op de Europese markt, op basis van de antwoorden van de aan de enquête deelnemende leveranciers. Volgens onderzoekers Henk Dekker en Erik van Druten (principal consultant en managing consultant) toont het onderzoek aan dat er in Europa geen gebrek is aan goede pakketten, die gezamenlijk alle aspecten van het financiële segment bestrijken. De pakketten beschikken alle over de volgende functies: transactie-, risico-, cash-, prestatie-, limiet- en positiebeheer, bevestiging tegenpartij, rapportage en online onderzoek, deal entry, external interfacing, reconciliation, settlements, en accounting.
Capgemini onderscheidt een aantal factoren die van belang zijn bij de keuze van het juiste pakket. Naast de functionaliteit zijn er de technische aspecten, de kosten, de implementatie en de continuïteit. De selectie van een treasury-oplossing dient voorts niet een tactische, maar een strategische beslissing te zijn die vitaal is voor de gezondheid van de bank op de lange termijn. De betrouwbaarheid van de leverancier is dan ook cruciaal. Aangeraden wordt om hierbij niet alleen te kijken naar financiële stabiliteit, maar ook naar technische competenties, kwaliteit van ondersteuning, marketing- en salesbereik, allianties, partners en het management. Ook de versie- en upgradestrategie moet meegewogen worden.
Verder zijn de implementatiekwaliteiten van de leverancier van groot belang. Indien het projectmanagement op dit gebied tekortschiet, kunnen de implementatiekosten exponentieel stijgen, aldus de consultants. Ze raden aan te praten met klanten van de leverancier – om te leren van hun ervaringen – en met banken met een soortgelijk profiel. Op basis van de antwoorden concludeert Capgemini dat de implementatie van een treasury-oplossing tussen de drie en zes maanden duurt (bij 42 procent) of tussen de zes en twaalf maanden (58 procent).
Niet zelf maken
Bijna alle oplossingen zijn te karakteriseren als geïntegreerde front-backoffice oplossingen. Ruim de helft kan ook opereren als puur front- midden- of backoffice. De technische infrastructuur en de vaardigheden van de organisatie beperken de keuze. Het toevoegen van nieuwe componenten aan de bestaande technische architectuur kan de operationele en onderhoudskosten aanzienlijk beïnvloeden, aldus de onderzoekers.
Belangrijk is de keuze voor een geïntegreerd systeem of voor ‘best of breed’. Kleinere instellingen zullen vaak een voorkeur hebben voor geïntegreerde systemen. Een goed gekozen systeem levert alle nodige functionaliteit, geeft niet veel problemen qua interfacing en innovatie, en wordt ondersteund door de leverancier. Grote en gespecialiseerde banken zullen kiezen voor een best-of-breed infrastructuur. Omdat hun eisen niet door één systeem worden ingewilligd, moeten ze specifieke softwarecomponenten kiezen.
Intern een treasury-oplossing ontwikkelen is volgens Capgemini geen optie. De totale eigendomskosten van een zelfgebouwde oplossing liggen ongeveer 50 procent hoger, en het implementatieproject kan tot 20 procent duurder uitvallen. Belangrijkste argument is echter het risico dat het huidige systeem wordt herbouwd zonder de vereiste stappen voorwaarts met betrekking tot compliance, stp (straight through processing) en nieuwe producten. Een leverancier van op pakketten gebaseerde oplossingen wordt continu door zijn klanten uitgedaagd om nieuwe functionaliteit te leveren die de laatste ontwikkelingen of vragen uit de markt ondersteunt.