64 procent van de managers in verschillende sectoren zag hun organisatie sterk veranderen in 2006. Dat blijkt uit een onderzoek van Unit 4 Agresso, waarin IT- en business-managers uit onder meer de commerciële sector, het hoger onderwijs, non-profit-organisaties en de overheid ondervraagd werden. Zij geven aan dat het voortdurend veranderen van hun organisatie aan de orde van de dag is vanwege snelle groei, nieuwe bedrijfsmodellen en veranderende wetgeving. De grootste uitdaging voor IT-managers ligt daardoor in het steeds aanpassen van hun ERP-systeem om de organisatiewijzigingen te ondersteunen.
Uit de antwoorden van de ondervraagde managers blijkt dat de belangrijkste oorzaken liggen in respectievelijk reorganisatie of herstructurering (61 procent), een gewijzigd bedrijfsmodel (44 procent) en fusies en overnames (30 procent). De meerderheid van de respondenten verwacht dat er in de toekomst alleen nog maar meer wijzigingen komen. Voor 2007 rekent 74 procent op drastische veranderingen en 84 procent denkt dat hun organisatie de komende jaren nog meer gedwongen zal worden om te veranderen.
Het kan erg moeilijk en kostbaar zijn om sterk veranderende business-omstandigheden in goede banen te leiden. Organisaties moeten beschikken over een ERP-systeem dat interne medewerkers in staat stelt de ontwikkeling die de organisatie doormaakt te ondersteunen. Het moet in uren, dagen of weken aan te passen zijn en niet in maanden of jaren. Resultaten uit het onderzoek tonen aan dat 69 procent van de Agresso Business World-gebruikers hun ERP-systeem eigenhandig hebben kunnen aanpassen terwijl hun organisatie in beweging was, zonder hulp van externe consultants. Vooral gebruikers in het hoger onderwijs (80 procent) en de commerciële sector (73 procent) gaven aan dat ze systeemaanpassingen volledig zelfstandig hebben kunnen maken.
"Het is altijd Agresso's missie geweest om onze gebruikers volledige zelfstandigheid te bieden en snelle groei van hun organisatie mogelijk te maken middels ‘post-implementation agility' en het terugbrengen van overhead-kosten", aldus Ton Dobbe, Vice President Product Marketing, Unit 4 Agresso. "Een eerder Unit 4 Agresso-onderzoek door TEC laat zien dat ERP-gebruikers zich gevangen voelen in een continue uitgavencyclus, omdat ze iedere keer kosten moeten maken voor de aanpassing van hun systeem. Het is een goed teken dat onze klanten niet afhankelijk zijn van externen om hun organisatieveranderingen door te kunnen voeren."
Dobbe vervolgt: "Onze Agresso Business World gebruikers profiteren van de unieke architectuur van onze ERP-software. De Agresso-architectuur is de enige op de markt die data, bedrijfsprocessen en de methodologie voor ontsluiting (rapportages en analyses) direct koppelt. Dit betekent dat, wanneer in één van die gebieden iets wordt veranderd, het niet opnieuw doorgevoerd en gecheckt hoeft te worden op de andere twee plaatsen. Dit bespaart veel tijd en geld en brengt business agility binnen handbereik."