Het werken bij Gartner was op den duur niet meer bevredigend. Daarom startten Bart de Ruiter en Leon Siemerink met Metri Measurement Consulting hun eigen benchmarkbureau. “Wij zijn er trots op dat we na vijf jaar nog bestaan; en hoe!”
Vijf jaar timmeren de beide oprichters Bart de Ruiter en Leon Siemerink inmiddels aan de weg met Metri Measurement Consulting in Aalsmeer. Het bedrijf telt zevenentwintig medewerkers verspreid over kantoren in België, Zwitserland, Engeland en Duitsland. Een behoorlijke schaal voor een bedrijf dat pas een paar jaar oud is. Voor Bart de Ruijter is het een vanzelfsprekendheid. “Als je pretendeert een Europees dekkende benchmarkorganisatie te zijn, moet je groeien. Wij drijven op kennis. Die kennis moet internationaal zijn. Het grote verschil tussen ons en andere partijen is dat wij ons in eerste instantie hebben gericht op Europese bedrijven. Dat heeft ons in de markt veel krediet opgeleverd. Nederlandse bedrijven vergelijken met Amerikaanse data gaat mank. Wij focussen ons in eerste instantie op Europese bedrijven. Alleen Nederland is te klein voor ons.”
Zowel Bart als Leon is afkomstig van Gartner. In beide gevallen was het afscheid een gevolg van een visie die steeds verder afweek van de corporate strategie. Bart: “Ik kon mij niet vereenzelvigen met wat de klant werd geboden. Alleen maar benchmarken op kosten is heel statisch. Als je daadwerkelijk op basis van een marktonderzoek wil sturen, heb je meer dimensies nodig. Kosten hebben een oorzaak. Ik vond dat twintig jaar oude modellen niet meer van deze tijd zijn. Je moet juist benchmarken op basis van componenten. Dan kun je ook services gaan onderzoeken. Je trekt zo’n dienst helemaal uit elkaar en ieder losse component ga je benchmarken. Wij onderscheiden ons vooral in hoe we de data ophalen. We kunnen in korte tijd veel informatie verzamelen.”
Droomopdracht
Leon: “De bestaande benchmarkmodellen zijn rigide. Wij nemen de omgeving van de klant als uitgangspunt en vergelijken die met een vergelijkbare peergroup uit onze database. De klant ziet zijn eigen technologie terug, zijn eigen kosten. Dat zorgt voor een aha-effect.”
De Ruiter en Siemerink liepen de eerste dag rond in hun nieuwe kantoor in en dachten: ‘wat nu?’. Zij wijzen op het belang van netwerken. “Je netwerk is op zo’n moment je kapitaal”, stelt Siemerink. “De klant kent je al en geeft je de kans om een keer een afspraak te maken. Op dat moment moet je pitchen. Zeker in het begin moesten we soms nee zeggen tegen een opdracht. Shell vroeg ons om een internationale benchmark. We bestonden net een maand. Het was een droomopdracht, maar hij kwam te vroeg. Philips kwam met een opdracht die paste in de schaal die het bedrijf toen had en was de perfecte eerste referentie.”
Bart: “De oude contacten hebben wel het fundament gelegd. Met het dynamische dat een startende onderneming uitstraalt, lok je ook nieuwe klanten. Bij iedere nieuwe opdracht die we binnenhalen, krijgen we een energieboost. Je moet voor ogen hebben wat je wilt bereiken. Dat is het verschil met vroeger. Toen hoefden we alleen te verkopen. Nu gaat het steeds door. Wij zijn erg betrokken bij wat er uiteindelijk wordt opgeleverd. Ik ben er trots op dat we in vijf jaar de Metri-organisatie hebben neergezet. Er zijn tegenslagen, maar we slagen er iedere keer in die op te lossen. We zijn niet meer bezig met onze afkomst. Dat is klaar. Met wie wij in concurrentie zijn, maakt ons niet zoveel uit.”
Volgens Siemerink hebben beide heren met Metri hun grenzen gelegd. Niet alleen als bedrijf maar ook als persoon. “Ik ben ondernemend, maar was altijd gehecht aan mijn salarisstrookje. Het loslaten van die zekerheden was niet eenvoudig. Bart schiet alle kanten uit. Hij wil ideeën het liefst morgen uitvoeren. Ik analyseer meer. Die combinatie werkt heel goed. Als we het ieder voor zich hadden gedaan was het geen succes geworden. Wij vullen elkaar heel goed aan.”