Bijna iedereen heeft thuis een snelle internetverbinding waarmee zij direct toegang hebben tot de nieuwste films, muziek en spelletjes. En waarmee ze real time kunnen communiceren met buitenlandse familieleden, via webcam of telefoon. De beschikbaarheid van ip-voice zorgt dat dit verder versnelt en ervoor zorgt dat consumenten bijvoorbeeld goedkoop kunnen bellen over internet, of zelfs hun tv kunnen programmeren via hun mobiele telefoon.
Ook het bedrijfsleven stapt over op geïntegreerde netwerken. Organisaties worden steeds digitaler; niet alleen werken de medewerkers vaker ‘buiten' het kantoorpand, de virtuele omgeving doet bedrijven ook groeien. Denk bijvoorbeeld aan de innovatieve order- en betaalsystemen die veel bedrijven vandaag gebruiken. Bedrijven die hun medewerkers de mogelijkheid bieden om altijd en overal te beschikken over relevante data en kunnen inloggen op het bedrijfsnetwerk, hebben een voorsprong.
Ip-voice speelt hierbij een belangrijke rol. Ip-telefonie is simpeler en minder kostbaar te managen. Immers, alle vormen van communicatie worden geïntegreerd in een netwerk. Vanuit een centraal punt kunnen gemakkelijk gebruikers aan het netwerk worden toegevoegd of verwijderd en features worden aangepast. Dit kan voor elk soort communicatiemiddel; de vaste telefoon op het bureau, de mobiel, pda of softphone. En bovendien, telefoontjes binnen de organisatie zijn gratis.
Steeds meer bedrijven beschouwen ip-voice als de nieuwe oplossing. Onderzoeksbureau Gartner heeft voorspeld dat er dit jaar meer ip-pbx-telefoonsystemen dan traditionele telefoonsystemen verkocht worden. Datamonitor heeft berekent dat zelfs 60 procent van de bedrijven al een nieuw systeem heeft aangeschaft in de afgelopen twaalf maanden. De technologische ontwikkelingen en de schaalbaarheid van de infrastructuur maken dat het nu meer dan ooit simpel en veilig is om het bestaande netwerk te migreren naar een volledig geïntegreerd netwerk op ip-voice-basis.
Marco Quispel
Director Marketing COLT Telecom Nederland