De overname van Hyperion door Oracle maakt Cognos niet nerveus. De Canadese bi- (business intelligence) softwareproducent gooit zijn strategie om onafhankelijk te blijven niet overboord. De cijfers spreken voorlopig voor zich.
Het recentste (derde) kwartaal van boekjaar 2007 van Cognos was sterk met een groei in de licentieverkoop van 24 procent en een omzetgroei van 17 procent. Bovendien kondigde het bedrijf het afgelopen jaar enkele innovatieve toevoegingen aan, zoals de integratie met Google- en IBM-zoekmachines (Go! Search) en de recente samenwerking met BlackBerry-fabrikant RIM (Go! Mobile).
Voldoende voor de ietwat stuurse president en ceo Rob Ashe en zijn kompanen om een paar keer het woord ‘independent’ te benadrukken. Ook dat thema beheerste de afgelopen maanden immers het nieuws en de geruchten over de bi-sector: consolidatie. Ernaar gevraagd, antwoordt Ashe: “De markt is groot genoeg (8 tot 10 miljard dollar – red.) om een paar verkopers te ondersteunen, maar ik neem aan dat in de komende jaren een grote infrastructuurspeler zich komt mengen via een overname. Maar tussen nu en dan valt er nog heel wat marktruimte te rapen voor de verschillende leveranciers. Het woord ‘independent’ gebruiken we vooral om de klanten te verzekeren dat we effectief ons eigen lot in handen willen houden.”
Overnemen
Ad Voogt, Emea-baas van Cognos, bevestigt Ashe’s discours. “Die strategie om onze onafhankelijkheid te behouden is een serieuze zaak. Veel grote klanten die ik ontmoet, willen hun eieren niet in hetzelfde mandje leggen. Bovenop hun erp-software van pakweg SAP en hun hr-pakket van Siebel willen ze een bi-oplossing die elke databron kan ondersteunen en al die gegevens kan samenbrengen. Neem nu een van de grootste voedselconcerns ter wereld (Unilever – red.): hoewel ze zoveel geld gestoken hebben in standaardisatie op SAP, kiezen ze voor Cognos voor hun performance management. Dat is risicospreiding.”
De controle behouden en sterk staan tegenover nieuwe, grote kapers op de kust, dat betekent zelf overnemen. “Dat is een belangrijk onderdeel van die strategie: technologie of infrastructuur toevoegen aan ons bedrijf”, beaamt Voogt de stelling. De recentste aanwinst, dashboard-bedrijf Celequest, hoort duidelijk in de eerste categorie. “Maar we hebben in Spanje, Finland en Zwitserland ook distributeurs gekocht. Daarmee halen we de resources en mensen in huis die onze producten kennen als ondersteuning voor onze verkoop.” Een fusie of mega-overname van een rechtstreekse concurrent lijkt Voogt daarentegen weinig waarschijnlijk. “Tot nu toe hebben we ons overnamebeleid gericht op bedrijven die volledig complementair met ons zijn. De twee grotere overnames die we gedaan hebben, draaiden rond de 200 miljoen dollar.”