Halverwege 2007 komt Microsoft met de nieuwste release van zijn veelbesproken product Microsoft Dynamics CRM. Er staan grote wijzigingen op stapel die het mogelijk maken de applicatie bij nog meer organisaties in te zetten.
Microsoft is eind 2003 de customer relationship management-markt ingestapt. De eerste versie was voornamelijk gericht op het mkb, maar ook enterpris-organisaties implementeerden deze applicatie. Om alle doelgroepen zo goed mogelijk te bedienen heeft Microsoft in december 2005 Microsoft Dynamics CRM 3.0 vrijgegeven. Voor grote organisaties is onder andere betere schaalbaarheid en een service oriented architecture (soa) toegevoegd en voor kleinere organisaties is een partner hosted oplossing mogelijk gemaakt.
De opvolger van Dynamics CRM 3.0, die vooralsnog de codenaam Titan draagt, biedt de klant nog meer keuze. De Titan-release kan namelijk meerdere installaties op dezelfde server uitvoeren (multi-tenancy). Hierdoor zijn hosting partners niet meer afhankelijk van virtuele servers en kunnen de kosten verder worden gedrukt. Ook zal Microsoft zelf crm gaan aanbieden als een service onder de naam CRM Live. Deze aanbieding wordt in eerste instantie beschikbaar voor Noord-Amerika en zal zo snel mogelijk internationaal vervolg krijgen.
Vanaf deze Titan-release kan een organisatie de internationale medewerkers in hun eigen taal met Dynamics CRM laten werken. Deze release maakt het namelijk mogelijk om gebruikers hun eigen taal (multi-lingual) en valuta (multi-currency) binnen één installatie te laten kiezen. Dit betekent dat Dynamics CRM ingezet kan worden voor ondersteuning van grootschalige, internationaal opererende ondernemingen met landenvestigingen en business units. En dat vanuit één centraal te beheren organisatie of vanuit een decentrale beheerorganisatie op een centraal gehoste omgeving. Een andere grote wijziging is uitbreiding van de workflow-mogelijkheden. Waar Dynamics CRM nu zijn eigen workflow gebruikt, wordt het in Titan gekoppeld aan de nieuwe Windows Workflow Foundation. Hierdoor wordt integratie met andere Microsoft-applicaties nog beter.
Bovengenoemde nieuwe mogelijkheden leveren klanten veel voordelen op. Zowel het mkb als enterprise-organisaties kunnen op deze manier de inzet van crm optimaliseren. Microsoft laat de klant kiezen tussen verschillende vormen van crm, maar de uiteindelijke keuze blijft bij u. Waar kiest u voor?
Ronald Lemmen
Senior Associate Consultant bij Avanade Nederland