Terwijl onderzoeksbureaus als Gartner al enige tijd datacenter hosting als trend voorspellen, is de praktijk niet zwart-wit. Naast de beschikbaarheid van mensen speelt ook de afhankelijkheid van ict.
"Hosted of inhouse, het is een mix. Het ligt aan de grootte van je bedrijf en of je ict tot de kernactiviteit rekent. Een bank bijvoorbeeld is eigenlijk een it-bedrijf", zegt directeur Honoré du Puy van ICTroom. Hij ziet vooralsnog geen algemene gang naar hosting van datacenters, zoals analisten die voorspellen. "De ict-manager wil de zaken vaak zelf in handen houden."
"Ik geloof heilig in een combinatie, dus met deels zelf doen. Een e-commerce bedrijf zoals Wehkamp gaat bijvoorbeeld niet geheel voor hosting, want hun ict is te kritiek." De keuze voor inhouse is ook afhankelijk van de kritische massa van het bedrijf. Als een onderneming groot genoeg is, zal het wat makkelijker zelf mensen kunnen aantrekken, legt Du Puy uit.
"Maar ook bij hosting blijf je zelf verantwoordelijk", maant hij. Veel bedrijven die voor uitbesteding kiezen, verkijken zich op wat daar bij komt kijken. De huidige groeiende aandacht voor energieverbruik en koeling zorgt voor bijkomende kopzorgen. "Het is moeilijk alles van tevoren in te schatten, maar je moet dat wel borgen. Bedrijven zijn niet goed bekend met de 'omgangsregels' voor datacenter hosting. Er is nog te weinig ervaring."
"Daarnaast wordt er teveel op één hoop gegooid. Het gaat om verticals. Wij zitten bijvoorbeeld ook in de overheidssector. Daar wordt outsourcing overwogen. Je ziet in de it-markt gradaties: van systeemintegratoren naar telecombedrijven en carrier-neutrale datacenters. Daar zit een behoorlijk verschil tussen; bij de één geef je alle zorg uit handen, bij de ander huur je een ruimte die je dan zelf mag invullen en beheren."
Du Puy ziet een moderniseringsslag voor datacenters. "De vraag groeit nu." Hij wijst terug naar de datacenter-hype van eind jaren negentig. De klanten waren toen vooral isp's en telco-carriers die in moordend tempo uitbreidden naar andere landen. "De time to market was cruciaal. Dus werden er proactief datacenter-gebouwen neergezet door hosters."
"De corporaties en enterprise-klanten waren echter begin 2001 nog heel terughoudend met datacenter hosting. Dat verandert nu. Die bedrijven kennen eigenlijk alleen uitbesteding bij de Atos'en en Ordina's. Die ontzorgen alles, maar je krijgt nu meer tussenvormen." De 'gewone bedrijven', in plaats van alleen de telecom- of internetaanbieders, ontdekken nu voordelen van hosting, al dan niet gedeeltelijk. "Je ziet bijvoorbeeld ook gemeenten die dienen als elkaars uitwijk."
Datacenters: binnen of buiten?
Computable organiseert op 22 maart een middagseminar over de afwegingen voor datacenters inhouse of juist hosted. Laatstgenoemde is een trend, zo niet een hype. Maar er is geen eenduidige richting, geen universele oplossing.
Meld je aan op https://www.computable.nl/events_index.jsp?rubriek=1808769
Kleine bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om specialisten in dienst te nemen die taken als beveiliging van het lan verantwoord beheren en beheersen. Grotere bedrijven moeten zich afvragen of zij die specialisten nog wel willen, het is immers niet hun core business. Een server in de bezemkast kan niet meer, de afhankelijkheid van ict is te groot geworden. In deze punten ligt een belangrijke taak voor de hosting bedrijven.
In principe is er een heel eenvoudig criterium bij keuze voor Datacenter hosting of niet.
Data is betekenisloos, dus geen bedrijfsmiddel. Informatie is daarintegen een belangrijk bedrijfsmiddel, zeker in een Service economie als Nederland en is een van de belangrijkste grondstoffen voor Kennis.
Als je het bovenstaande kriterium toepast, dan moet je dus de ict-functies datastorage en -communicatie zoveel mogelijk uitbesteden, want data is geen bedrijfsmiddel omdat het betekenisloos is. Dit kun je vergelijken met de elektriciteit uit het stopcontact. Of je dit van leverancier A of B krijgt, dat maakt niet uit.
Informatie (-processing) moet je daarentegen zoveel mogelijk in eigen beheer houden, omdat dit een zeer belangrijk bedrijfsmiddel is.
Een veel gemaakte fout is echter dat veel informatie onterecht als data bestempeld wordt. Wil je de informatieopslag en -communicatie ook uitbesteden, dan moet je dus volgens het bovenstaande kriterium deze informatie eerst transformeren naar data en de storage en communicatie van deze data uitbesteden. Als je de informatie weer wilt gebruiken, dan moet je dus de uitbestede data eerst weer terug transformeren naar de oorspronkelijke informatie.
Uit het bovenstaande blijkt dus dat de transformatiefunctie van informatie naar data en de inverse hiervan een belangrijke ict-functie is, die vrijwel altijd wordt vergeten. Als je deze ict-functie goed implementeerd, dan is de eigenaar van de Informatie de enige die deze functie kan uitvoeren op zijn Informatie.
Verder blijkt uit het bovenstaande dat je volgens het hierboven gegeven kriterium de functie Informatie-processing niet uit kunt besteden, want dan mis je een zeer belangrijk bedrijfsmiddel.