Microsoft biedt bedrijven lokkertjes voor intern gebruik van zijn zoekmachine Live Search. De Windows-leverancier voert nu een testprogramma uit met een selecte groep klanten voor Live Search-gebruik door hun werknemers. In ruil daarvoor krijgen die bedrijven ‘credits’ voor ondersteuning of training.
Daarnaast zet Microsoft dit project in om meer inzicht te krijgen in het gebruik van webzoekmachines binnen bedrijfsomgevingen. De enige tijd terug gelanceerde Live Search is gebaseerd op geheel nieuwe technologie en biedt betere zoekresultaten dan Microsofts voorgaande zoekmachine. Het moest het kwakkelende marktaandeel van Microsoft op de zoekmarkt opkrikken. Concurrent Google is daar de grote, gevestigde tegenstander. Het heeft in de Verenigde Staten een marktaandeel van bijna 50 procent, terwijl Microsoft op ruim 10 procent zit.
Ondertussen heeft de Chinese pc-producent Lenovo, eigenaar van IBM's pc-divisie en -producten, de Google-zoekmachine ingewisseld voor die van Microsoft. Dit betreft de standaard geïnstalleerde applicatie op de pc's die het bedrijf verkoopt. Lenovo bood eerst de Google-zoeksoftware, vergezeld van diens webbrowser-toolbar en fotobewerkingssoftware Picasa. Woordvoerders van het Chinese bedrijf zeggen dat er wel degelijk samenwerking met Google blijft. Eerder bood Lenovo in Singapore op sommige systemen StarOffice 8 van Sun Microsystems aan.
Dat is leuk, gratis Microsoft zoektools, die en-passant ook even je eigen harddisk doorzoeken. Met een beetje backkdoor functionaliteit erin, kan je pc op afstand nog makkelijker gehacked worden, zonder dat je het merkt 🙂
Wake Up ict land…”The Net” is getting more real every day