De meeste grote it-dienstverleners hebben een onrustig jaar achter de rug. Het herstel van de markt betekent niet automatisch dat de opdrachten binnenrollen. Directies moeten vol aan de bak om te investeren en groeibelemmerende elementen te elimineren. In dit speelveld vormt de Nederlandse it-markt een stabiele factor.
Het herstel van de economie heeft zich vorig jaar niet uitbetaald in een ongeremde groei van omzet en winst. Daarvoor is de markt te grillig geworden, blijkt uit een vergelijking van de prestaties van de vijf grootste it-dienstverleners met Nederlandse of deels Nederlandse wortels. Uit hun jaarberichten komt een beeld naar voren van een toenemende vraag, maar wel een met haken en ogen. Veelbesproken is Getronics, het puur Nederlandse it-bedrijf dat door problemen in Italië en Frankrijk en in mindere mate Groot-Brittannië diep in de rode cijfers is geraakt. Het internationaal opererende it-huis heeft zijn beleid moeten omgooien: niet overal zelf meer aanwezig willen zijn, maar samenwerken met lokale partijen daar waar de eigen vestigingen niet voldoende renderen. Recent nog stootte het bedrijf zijn Japanse kantoor af aan NTT Data. Ook richt het bedrijf zijn focus op werkplekbeheer- en applicatiediensten, wat vorig jaar tot de verkoop van kwaliteitsspecialist KZA (management-uitkoop) en salarisverwerker HR Services (Randstad) leidde.
Ondanks alle sores zag Getronics de omzet in Nederland toenemen met 10 procent tot 1,184 miljard euro (= 45 procent van de totale omzet). Volgens het bedrijf een solide prestatie die vooral te danken is aan de stijging van de inkomsten aan de serviceskant (oftewel Getronics PinkRoccade).
Een ander probleemgeval, Atos Origin, dient dit jaar de bakens te verzetten. De automatiseerder zag door het laat rondkrijgen van deals in Groot-Brittannë en een slechte Italiaanse markt de omzet stagneren. Het bedrijf noteerde zelfs een verlies van 264 miljoen euro (eenmalige lasten meegerekend). Maar ook hier geldt: het Nederlandse smaldeel draaide in verhouding wél naar behoren: de omzet nam met 2,6 procent toe tot 1,051 miljard euro (= 19 procent van de totale omzet).
Goed geboerd
Ook de Brits/Nederlandse onderneming LogicaCMG kampt met een lastige, sterk competitieve markt in Groot-Brittannië, vooral vanwege de concurrentie van offshore-bedrijven uit India. Dat weerhield het bedrijf er niet van daar belangrijke (overheids)opdrachten binnen te halen en in de kosten te snoeien: in 2007 moet de Britse omzet weer behoorlijk stijgen. Los hiervan laat het bedrijf met een omzetgroei van 45,3 procent een goede indruk achter. Ook Nederland draaide prima. De opbrengsten groeiden in 2006 met zo’n tien procent tot 658 miljoen euro (zo’n 17 procent van de totale omzet), aangedreven door binnengehaalde deals uit de financiële wereld en de overheid.
De directie van LogicaCMG constateert dat de markt groeit en dat de prijzen toenemen, vooral in sectoren waar een tekort aan it-specialisten heerst. Ze merken dat opdrachtgevers grote deals steeds vaker bij één hoofdaannemer willen onderbrengen. Die moet dan beschikken over een aflevermodel waarbij het bepaalde diensten zelf uitvoert, maar andere gespecialiseerde taken diensten bij onderaannemers neerlegt. Verder verwacht LogicaCMG een toename van uitbestedingsorders in Nederland en Frankrijk.
Capgemini kan eveneens tevreden terugkijken op 2006 met een omzetstijging van 12,1 procent. De Nederlandse markt liep met een toename van 11 procent in de pas: de recette bedroeg 924 miljoen euro (is 12 procent van de totale omzet). De sterkste groei vond vorig jaar plaats bij Sogeti. In Nederland wordt Capgemini steeds vaker gevraagd voor transformatie-opdrachten rond ict. Die bestaan uit een combinatie van advisering, technologie en outsourcing. Opvallend is verder dat het personeelsbestand vorg jaar in aantal (bijna 5000) nagenoeg onveranderd bleef. De onderneming laat veel werk in India uitvoeren: inmiddels werken daar zo’n duizend mensen, in dienst van Cap, voor Nederlandse klanten.
Tot slot Ordina. Dit Nederlandse it-bedrijf blijft zijn operaties beperken tot Nederland en België en presteert goed. De omzet steeg in 2006 met 19,5 procent tot 530 miljoen euro. Om de groei erin te houden heeft de automatiseerder wel fors moeten investeren in acquisities van kleinere it-specialisten en in het opbouwen van een infrastructuur voor business process outsourcing (bpo). De winst daalde daardoor, maar Ordina voorziet de komende jaren een groeiversnelling op het vlak van applicatiebeheer-uitbesteding en bpo.