Albert Strijker, voorzitter van het College van Bestuur van Dunamare, heeft de nieuwe staatssecretaris van onderwijs een open brief geschreven over hoe het onderwijs anders kan. Ict speelt daarin een belangrijke rol.
De afgelopen maanden is er allerlei discussie geweest over de kwaliteit van het onderwijs. Leerlingen zouden niet kunnen rekenen of schrijven, maar in deze discussie hoorde je de mensen uit het onderwijs te weinig”, zegt Strijker. Hij vond het daarom tijd om een open brief naar de minister te schrijven. De samenleving is namelijk veranderd, ook door ict. “Vroeger werd je wereld gevoed door school en gezin, nu is de wereld van een leerling veel minder stabiel.”
Kinderen moeten leren hoe daar mee om te gaan. Vakken als Frans of Duits kunnen volgens Strijker facultatief worden. “In de maatschappijvakken zouden kinderen de zin en onzin van het internet moeten leren. Als ze nu op een site komen waar de holocaust ontkend wordt, en ze leren niets hierover op school, hoe moeten ze dan weten of het waar is wat op de site staat?”
Computerspelletjes
Ict is niet alleen de oorzaak van de veranderende samenleving. Het is ook de oplossing. “Waar de samenleving individualiseert, volgen dertig leerlingen dezelfde lessen en doen op dezelfde tijd examen”, zegt Strijker. De computer kan een oplossing zijn om kinderen wel samen te brengen op school en toch individueel les te geven. “De computer triggert. Als ik achter de computer bezig ben, dan laat ik mijn thee staan, zo geconcentreerd ben je ermee bezig”, zegt Strijker. Onderwijsprogramma’s zouden daarom net zo leuk moeten zijn als computerspelletjes. Dat is nu nog niet altijd het geval.
Strijker denkt dat de kwaliteit van onderwijsprogramma’s beter wordt doordat de budgetten voor boeken bij de scholen gaat liggen, in plaats van bij de uitgevers. In plaats van het kopen van boeken, kunnen schoolbesturen zich verenigen en een programma maken dat geschikt is voor de lesstof die ze aanbieden. “Ook wij als Dunamare denken hier over na”, zegt Strijker.
Belemmerende factoren
In een ideale situatie elimineert de minister de factoren die scholen belemmeren het onderwijs zelf in te richten. Dat betekent geen verplichte lessenuren meer voor bepaalde vakken. “Er worden wel stapjes gezet, zoals het examen dat nu twee keer per jaar gegeven kan worden. Ik denk dat er een verplicht pakket moet komen. De rest van de uren moet door de scholen worden ingevuld.”
Strijker is niet ontevreden over de aandacht die ict in het onderwijs in vorige kabinetten kreeg. “Ict is wel gestimuleerd door de overheid. Scholen zijn in staat geweest om hun ict op orde te krijgen.” Hoe zit het dan met de scholen die hun ict nog steeds niet op orde hebben? “Dat zijn vaak kleine scholen. Een hobbyende leraar doet het beheer van ict erbij. Vijf jaar geleden kon dat ook, maar nu niet meer.” Er is momenteel veel te doen over de grote schoolbesturen, maar Strijker denkt dat een groot schoolbestuur zoals Dunamare ervoor kan zorgen dat de kleinere scholen blijven bestaan. “Wij kunnen allerlei diensten, zoals ict, verlenen aan de aangesloten scholen.”
Glasvezel
Minder blij is hij met de Europese regels over aanbestedingen van glasvezelverbindingen. Omdat er geen glasvezelverbindingen van de scholen naar de CoLo (CoLocatie) in Amsterdam lopen, is Do.IT genoodzaakt geweest op iedere school een extra server neer te zetten. Dat heeft extra beheerlast tot gevolg. “Straks gaat het alleen nog maar over verbindingen. Daar zitten nu de belemmeringen.” Hij vindt het raar dat Brussel gemeentes verbiedt glasvezel aan te leggen. “Dat doen ze bij snelwegen toch ook niet. Straks hebben we één breedbandsysteem, net zoals we water en elektriciteit hebben.”