De Rabobank doet mee met de kleine proef in een filiaal van supermarktketen C1000 om financiële transacties contactloos af te handelen met een mobiele telefoon. Ondanks dit bescheiden begin verwacht de bank veel van deze nieuwe betaalvorm.
Een mobieltje is tegenwoordig net zo persoonsgebonden als een bankpas en heeft daarnaast tal van communicatiemogelijkheden. Dit zijn volgens Willem de Jager, adjunct directeur mobile en business development bij Rabobank Nederland, de belangrijkste voordelen van afrekenen met de mobiele telefoon. "De Rabobank heeft vijftig jaar ervaring met elektronisch betalingsverkeer. Iedere vernieuwing die er sinds die tijd is geweest, had een incubatietijd van zeven jaar nodig voordat het algemeen geaccepteerd raakte. De flappentapper werd begin jaren tachtig geïntroduceerd en pas eind jaren tachtig populair. Dezelfde rekensom geldt voor het pinnen en internetbankieren", aldus De Jager.
Ook de adaptatie van de mobiele telefoon als betaalmiddel zal jaren kosten. Essentiële voorwaarde voor een brede acceptatie van een technische vernieuwing is dat gebruikers substantiële voordelen moeten ervaren, willen ze en masse overstappen. "De combinatie rfid en mobiele telefonie heeft dit wel degelijk in zich doordat de bankpas niet door de sleuf hoeft en daardoor in de portemonnee kan blijven. Bij grote evenementen en in het openbaar vervoer bijvoorbeeld kun je veel sneller en gemakkelijker afrekenen", meent hij. De Chipknip is volgens De Jager niet aangeslagen, omdat gebruikers de chip apart moeten opladen.
De Jager verwacht dat de overstap op de mobiele telefoon cruciaal is om voet aan de grond te blijven houden bij nieuwe generaties. "De tieners van nu zijn over tien jaar de dominante generatie klanten. Uit ervaring met mijn eigen dochter weet ik dat ze een obsessieve communicatiebehoefte hebben. De jas is nog niet uit of de pc met webcam draait al, de mobiele telefoon ligt binnen handbereik en de tv in de hoek staat continu aan. Wij weten als Rabobank dat we aansluiting moeten zoeken bij deze belevingswereld; alternatieven zijn namelijk binnen een muisklik voor handen. Om deze reden is de Rabobank met televisie en met mobiele telefonie begonnen. De telefoon als betaalmiddel ligt in het verlengde daarvan."
Het zal nog wel even duren, voordat de telefoon als betaalmiddel gebruikt kan worden in winkels en de horeca. "Het ligt voor de hand dat contactloos betalen met de telefoon verwerkt wordt in de nieuwe Sepa-betaalstandaard. Deze Europese standaard wordt pas volgend jaar op zijn vroegst verwacht", zegt De Jager die naast zijn positie bij de Rabobank bestuurslid is van het Mobey forum, een stichting die wereldwijde standaarden voor betalen met de mobiele telefoon nastreeft. Wel zal de mobiele telefoon deze zomer al dienst doen als bewijs van toegang voor attractieparken en evenementen. Eind van dit jaar kan ermee afgerekend worden in gesloten omgevingen zoals horecagelegenheden en festivals.