Intel en BMW Group ontwikkelen samen een in-car infotainment oplossing die kantoor, huis en auto naadloos met elkaar verbindt. Dit systeem zal alles bieden wat de consument verwacht van moderne infotainment-oplossingen voor in de auto (‘In-Vehicle Infotainment’: IVI).
Intel en BMW Group zijn hiertoe al in december 2005 een technologische samenwerking aangegaan. Als resultaat hiervan en van gezamenlijke investeringen hebben de twee bedrijven nu de specificaties vastgesteld van een geïntegreerd infotainment-referentieplatform op basis van Intel-architectuur. Dit platform biedt rijke multimediamogelijkheden voor in de auto, die veilig en betrouwbaar zijn, met interfaces voor zowel bestuurder als passagiers.
In de 20ste eeuw veranderde de auto het concept van mobiliteit. In de 21ste eeuw slaagt de auto er echter niet in om de snelle technologische ontwikkelingen op het vlak van informatietechnologie bij te benen. Door complete systemen op basis van standaard hardware- en software-bouwstenen in auto's in te bouwen, zien beide bedrijven grote mogelijkheden om entertainment, communicatie en informatie onderweg sterk te verbeteren.
Door gebruik te maken van open systemen kunnen autofabrikanten profiteren van de omvangrijke technologie-investeringen en de grote hoeveelheid ontwikkelaars die buiten de traditionele auto-industrie bestaan. Hier komt bij dat een betere onderlinge afstemming van de platformarchitectuur thuis, op kantoor en in de auto zal zorgen voor een snellere integratie van consumentenapparatuur en applicaties in de auto.
Intel wil de meerwaarde van producten gebaseerd op de Intel-architectuur toegankelijk maken voor de auto-infotainmentmarkt. Het bedrijf doet dit door het platform af te stemmen op de specifieke normen die gelden voor (rijdende) auto's en op de kwaliteits- en betrouwbaarheidsstandaarden die door autofabrikanten worden gehanteerd.
"Bedrijven die in-car infotainment-oplossingen ontwikkelen op basis van Intels architectuur, kunnen makkelijker en sneller de applicaties produceren waar consumenten om vragen. Hierdoor wordt ook de time-to-market verbeterd", zegt Ton Steenman, vice-president Digital Enterprise Group en algemeen manager Embedded and Communications Processor Division van Intel. "Daar komt bij dat onze visie op 'always-connected' auto's en op locatiegebaseerde diensten perfect aansluit bij Intels expertise op het gebied van mobiel computergebruik. Intel is hierin toonaangevend, ondermeer dankzij onze ervaring met de volgende generatie draadloze technologieën zoals WiMAX. Dit zal belangrijke voordelen en mogelijkheden opleveren voor het in-car infotainment-platform."
Tijdens de Fully Networked Car Workshop van de 77e International Motor-Show, die van 8 tot 18 maart plaatsvindt in Genève, is een demonstratie te zien van hoe in-car infotainment er in de toekomst uit zou kunnen zien. Intel en BMW tonen een BMW autocockpit die is uitgerust met een ingebouwd multimediaplatform gebaseerd op Intel-architectuur. Hierbinnen draait een webbrowser met een routeplanner als navigatiehulp. Dit infotainment-systeem kan op meerdere manieren bediend worden en demonstreert ondermeer hoe bestuurders routekaarten met satellietfoto's kunnen combineren, brandstofprijzen via het internet kunnen opvragen of routes die eerder op de thuis-pc werden uitgestippeld.
Het gebruik van webgebaseerde diensten biedt vele voordelen van infotainment systemen die in dashboards worden ingebouwd. Andere voorbeelden die bezoekers in de demo-cockpit kunnen zien, zijn het herkennen en on-line aanschaffen van muziek, streaming entertainmentvideo, omgevingsdetectie en gelijktijdige spraak- en videotelefonie.