Vrijwel alle hedendaagse organisaties met inbegrip van hun it-systemen zijn ingericht op bedrijfsprocessen. Dat is de oude wereld, in de visie van de oprichters van Productivity Partners. In de wereld van Het Nieuwe Werken die zij voor ogen hebben staat de mens centraal. Beter nog: de kenniswerker.
De initiatiefnemers van Productivity Partners komen alle drie uit de stal van Microsoft. Zo werkte Willem Blanken zes jaar in Nederland voor de Enterprise en Partner Group (EPG) en daarna twee jaar op Europees niveau bij de Information Worker Group van Microsoft, voordat hij met het nieuwe bedrijf begon. Ook zijn compagnons, Michiel Willemse en Fred Thijssen, hebben jarenlang ervaring met de technologie van Microsoft opgedaan.
Ze begonnen dit avontuur omdat ze constateerden dat er in de praktijk vaak maar weinig productiviteitswinst wordt geboekt met nieuwe technologie. Dat is niet de schuld van Microsoft, benadrukt Blanken. “Microsoft benadert het concept van de Information Worker vanuit een technologische invalshoek en dat is logisch. Dat gaat over business intelligence, enterprise content management, over messaging en collaboration en over de applicaties en systemen die je daarvoor nodig hebt. Dat is heel goed en heel belangrijk, maar het is niet genoeg.”
Blanken en zijn collega’s denken op dit punt een gat in de markt gevonden hebben. “Je ziet in de praktijk dat technologische kennis om nieuwe systemen te implementeren minder zwaar gaat wegen. Veel belangrijker wordt het daarentegen dat mensen hun manier van werken aanpassen. Het werk wordt minder taakgericht en niet meer zo strak volgens voorgeschreven processen ingericht. Zelf verantwoordelijkheid nemen wordt belangrijk. Dan is het cruciaal dat je snel bij de juiste informatie kunt komen en dat je over de middelen beschikt om onafhankelijk van tijd en plaats met collega’s en partners samen te werken. Juist deze dimensie zie je in de markt nog te weinig bij de traditionele partners van Microsoft.”
Imperatives
Hoe gaat Productivity Partners te werk? Worden er meetbare productiviteitsdoelen gesteld?
Blanken: “Productiviteitswinst is ontzettend moeilijk te meten. Als begrip op zich is het te abstract. Dit is wat wij doen: wij kijken eerst samen met de opdrachtgever naar waar die over pakweg drie jaar wil staan met de organisatie. Dat kan bijvoorbeeld gaan om klanttevredenheid of kosteneffectiviteit of om andere business imperatives. Wij vertalen dat naar workplace capabilities die bij die doelen aansluiten. Natuurlijk hanteer je benchmarks bij zulke specifieke doelen en zo kun je meten of de gekozen werkomgeving in de praktijk het gewenste effect heeft.”
Het jonge bedrijf voert samen met de opdrachtgever de regie over veranderingsprojecten. Zwaartepunt daarbij is advies over de functionele inrichting van nieuwe werkomgevingen. Bij de praktische uitvoering is Productivity Partners wel betrokken, maar veel werkzaamheden worden door partners uitgevoerd.
De initiatiefnemers spreken over ‘Het Nieuwe Werken’ om hun aanpak aan te duiden. Aan belangstelling voor het concept is geen gebrek, aldus de initiatiefnemers. Blanken: “Het thema is hot. Bedrijven realiseren zich dat de werkplek een omgeving is die op twee manieren tot winst kan leiden. Allereerst met het oog op de tevredenheid van hun personeel. Goede mensen zijn schaars en die wil je niet opschepen met verouderde technieken. Je ziet dat het duidelijkst bij schoolverlaters. Die schrik je af als je met je werkomgeving achterloopt. Vervolgens is effectiever werken een serieus punt van aandacht. Hoeveel tijd verliezen professionals niet met het zoeken naar de goede informatie? We merken dat bedrijven bereid zijn om deze aspecten grondig te doordenken.”
Belangstelling
De eerste klant van Productivity Partners is een jonge adviesorganisatie in de financiële wereld, die internationaal opereert en die driehonderd personeelsleden telt. Deze organisatie is vooral geïnteresseerd in het opzetten van een virtueel kantoor: een infrastructuur die het de consultants mogelijk maakt waar ook ter wereld en op welk tijdstip dan ook hun werk te doen.
Productivity Partners richtte voor deze organisatie een volledig gehoste omgeving in op basis van webtechnologie. Gevolg daarvan is dat deze opdrachtgever geen eigen it-afdeling nodig heeft. Alle systemen worden door dienstverleners in de lucht gehouden. Begin maart wordt het project opgeleverd.
Willem Blanken: “Op dit moment komt de meeste belangstelling voor onze propositie uit de bancaire wereld, uit die van de zorgverzekeraars en de telecombranche. Door de snelle veranderingen die zich daar voordoen slaat het idee van flexibele werken, snel schakelen en virtueel samenwerken duidelijk aan.”
Blanken is dan ook optimistisch over de kansen voor Productivity Partners. “De situatie in Nederland is gunstig. We hebben de hoogste penetratie breedband, op Denemarken na, en we worden steeds meer een diensteneconomie. Die twee factoren samen maken dat er voldoende voedingsbodem is voor grootschalige innovaties in de werkomgeving.”