De Nederlandse banken Postbank, ABN Amro en beleggingsfondsbeheerder Robeco laten klanten sinds kort inbellen via Skype. De voip-oplossing dringt daarmee verder door in het businesssegment.
De meeste banken hebben wel een gratis 0800-telefoonnummer, maar ze kiezen er toch voor om vooral een jongere doelgroep, van 18 tot 35 jaar, contact te laten opnemen via een klikknop op de website. Bij de Robeco Direct bank werd Skype op amper drie maanden tijd van idee tot uitvoering, geïmplementeerd. De klant maakt gebruik van de Skype-out optie en wordt via een Skype-gateway verbonden met het 0800-nummer van de bank. Dat kost de bank een lokaal gesprek, maar het is nog altijd goedkoper dan de 0800-optie.
In de Nederlandse ‘Nieuwsbrief Breedband' geeft Robeco online marketeer Bart van Zevenbergen toe dat "de kwaliteit minder is dan we gewend zijn, maar in het dagelijks gebruik is het in ieder geval genoeg." Hoewel het gebruik maandelijks met meer dan 10 procent stijgt, maakt Skype vandaag minder dan 1 procent van het telefooncontact met de bank uit.
Bij de Postbank was de implementatie op één maand achter de rug. "In eerste instantie kwamen er vooral gesprekken binnen van klanten die het wilden uitproberen, later kwamen ook de inhoudelijke gesprekken. Klanten zijn erg enthousiast," vertelt Kim Verhaaf, manager kanaalontwikkeling internet, in Nieuwsbrief Breedband.
"Voor het gebruik binnen een bedrijfsorganisatie raad ik Skype ten stelligste af, maar in een consumer-to-businessomgeving is het een erg aantrekkelijke oplossing. Ook in België zijn er namelijk permanent enkele honderdduizenden Skypers online", meent consultant Alex Van Zegbroek die voor de Belgische telecomvereniging Beltug zopas een onderzoek verrichtte.
Ook de Belgische Belastingdienst zou overwegen om Skype te implementeren voor zijn Tax-on-Webtoepassing. Opvallend is wel dat de Nederlandse banken zich indekken en op hun Skype-pagina duidelijk vermelden dat de eindgebruiker zelf verantwoordelijk is voor de beveiliging van de oproep. [Luc Blyaert]