Deloitte’s industriegroep voor de Technologie-, Media- en Telecom-sector (TMT) presenteert vandaag haar voorspellingen voor de Nederlandse markt.
Onder de titel ‘Reflections 2007' heeft Deloitte TMT in haar rapportage een spiegeling voor de vaderlandse markt gemaakt van de jaarlijks wereldwijd door Deloitte voorspelde ontwikkelingen in de TMT-sector.
Deloitte heeft een aantal van deze ontwikkelingen voorgelegd aan gezaghebbende Nederlandse spelers in de TMT-sector. Deloitte TMT Industry Leader Piet Hein Meeter: "De conclusies van die gesprekken zijn opmerkelijk. De Nederlandse TMT-sector blijkt gelijke tred te houden met wereldwijde technologie-ontwikkeling. Op een aantal terreinen lopen Nederlandse bedrijven zelfs voorop", aldus Meeter. "Een belangrijk kenmerk van de ontwikkelingen in ons land is dat bedrijven er alleen in willen investeren als zij ervan zijn overtuigd er op niet al te lange termijn ook daadwerkelijk geld mee te kunnen gaan verdienen. Men vindt innovatie prima, maar er moet wèl een goede markt zijn voor het eindproduct."
Over het belang van diverse technologieën voor de verschillende toepassingsgebieden, de convergence, is in de TMT-sector is de afgelopen jaren veel geschreven en gesproken. De verwachtingen waren hooggespannen. Een rondgang langs een aantal Nederlandse TMT-ondernemingen leert ons dat convergence inmiddels de orde van de dag is. De technologie-, media- en telecom- sector waren van origine los van elkaar staande sectoren. Nu beïnvloeden business-modellen en waardeketens in de TMT sector elkaar veelvuldig. Soms biedt dit nieuwe perspectieven, maar evengoed kan dit behoorlijk botsen. Niet voor niets dat samenwerken en concurreren steeds meer samengaan.
TMT-NL voorop
De Nederlandse TMT-sector is goed aangesloten is op de wereldwijde technologische ontwikkelingen. Op alle fronten doen de Nederlande ondernemers mee. Sterker nog, op een aantal terreinen lopen zij zelfs ver voorop. Het succes van TomTom is inmiddels bekend, maar er zijn nog tientallen Nederlandse ondernemingen die vergelijkbare internationale successen hebben behaald. Het is dan ook verbazingwekkend dat in het innovatiedebat er niet meer aandacht is voor de vele hoogwaardige en internationaal succesvolle technologie-ondernemingen die Nederland rijk is. Jelto Smits is directeur van de Philips Technology Incubator op de High Tech Campus te Eindhoven, de broedkamer van Philips die ook voor andere ondernemers toegankelijk is. Volgens hem komt het gebrek aan aandacht voort uit het feit dat deze ondernemingen zó internationaal georiënteerd zijn dat ze haast vergeten hun successen in Nederland uit te dragen. De voorbeelden zijn legio en lang niet beperkt tot de ondernemingen die genoemd zijn in de rapportage Reflections 2007.
De rode draad in alle gesprekken was de nadrukkelijke aanwezigheid van de 'Hollandse' koopmansgeest. Niet langer worden technologieën uitontwikkeld als de markt er nog niet klaar voor is. De Nederlandse technologie sector heeft voortdurend haar ogen gericht op de acceptatie van nieuwe producten door de markt en realiseert zich dat zij alleen de markt niet kunnen maken. De verwachte doorbraak van biometrie in 2007 is een goed voorbeeld van samenspel tussen overheid en industrie om een standaard te ontwikkelen en kritische massa te bereiken.
"Proeftuin.nl"
Nederland wordt vaak de ‘proeftuin' van Europe genoemd. Nieuwe producten worden eerst in Nederland uitgeprobeerd en daarna in de rest van Europa uitgerold. Echter, dikwijls staat de kleine omvang van de Nederlandse markt grote innovatie gedreven vernieuwingen in de weg. De ‘long tail' werkt goed in de Verenigde Staten en andere grote thuismarkten, maar in Nederland zijn er op dit moment nog maar weinig succesvolle voorbeelden. Daar waar we op het gebied van technologie ontwikkelingen volop meedoen, dreigen we bij de implementatie gedegradeerd te worden tot marktvolger. Waar zouden de Internet Portocol TV (IPTV) plannen nu staan als KPN niet het voortouw had genomen om deze markt te ontwikkelen ter compensatie van de steeds maar dalende telefonie opbrengsten? Vanwege de kleine thuismarkt moet er blijkbaar iets meer worden gedaan dan het ontwikkelen van het product of de dienst alleen. Ziedaar de belangrijke rol voor de overheid en dominante Nederlandse spelers als Philips, KPN en Endemol.
Deloitte Technology Fast 50
Gelukkig kan innovatie ook uit onverwachte hoek komen. De Nederlandse ‘start-up' cultuur heeft grote stappen voorwaarts gemaakt. Zo is Hyves, hét social network in Nederland, uit het niets komen opzetten. De Deloitte Technology Fast 50 kent een groot aantal succesvolle start-ups en deze ondernemers hebben laten zien dat ondernemerschap een mooi alternatief is voor de gebruikelijke corporate carriere. Het succes van de High Tech Campus laat zien dat het ‘open innovatie model' zowel grote ondernemingen als kleine start-ups verder kan helpen bij het ontwikkelen van producten en het bouwen van mooie ondernemingen. Samenwerking loont.