Op de huidige pc-markt bevinden zich talloze aanbieders, waardoor bedrijven sterke concurrentie moeten voeren voor elke klant. Marketingafdelingen proberen zo dicht mogelijk bij de klant te staan om te weten wat de klant beweegt. Onderzoek naar (on)tevredenheid is hierbij een veel gebruikt middel. Het uitvoeren van onderzoek is een goede manier om de (on)tevredenheid van de klant in kaart te brengen en is daarom een veel gebruikte methode bij het bepalen van de strategie van ondernemers. De technologie die hiervoor gebruikt wordt is in de loop der jaren steeds meer ontwikkeld en maakt het uitvoeren van onderzoek daardoor voor steeds meer ondernemingen mogelijk.
Zoals radio de krant niet overbodig heeft gemaakt en radio op zijn beurt niet overbodig is geworden door televisie, is traditioneel onderzoek niet overbodig geworden door de technologische revolutie. Desondanks neemt het aantal telefonische en/of face-to-face interviews en schriftelijke enquêtes af. Deze traditionele methodes zijn vooral tijd- en arbeidsintensief, waardoor het voor het mkb vaak te duur is om traditioneel marktonderzoek uit te voeren. Online onderzoek is dan een goed en betrouwbaar alternatief.
Aanvankelijk, zoals vaak het geval bij nieuwe technologie, was ook online marktonderzoek duur. Echter door de ontwikkeling van moderne softwareoplossingen kunnen nu multimediale online onderzoeken snel en kosteneffectief ontwikkeld worden. Op flash gebaseerde enquêtes bieden eindeloze mogelijkheden en streven de klassieke schaalverdelingen en eenvoudige formulieren voorbij. Vandaag de dag zijn respondenten gewend aan interactieve en multimediale applicaties. Een goed voorbeeld hiervan is ‘virtual shopping'. Hierbij krijgt de klant de kans een product van alle kanten te bekijken en krijgt daardoor een heel realistisch beeld van het product. Met deze technologie kan je voor het op de markt brengen van het product het al aan de klant presenteren. Het is mogelijk om het product bekijken, bewegen en zelfs te veranderen.
Online marktonderzoek biedt talloze mogelijkheden en geeft de ondernemer een constant inzicht in de tevredenheid van zijn klant. Met nieuwe technologieën kan online onderzoek kosten effectief worden uitgevoerd. InstantSurvey is een dergelijke online onderzoekssoftwaretoepassing waardoor het mkb ook zelf eenvoudig marktonderzoekprojecten op kan zetten. Het onderzoek is gemakkelijk samen te stellen en online te distribueren. Er is online toegang tot onderzoeksresultaten en deze data kan gemakkelijk gedeeld worden.
Voor ondernemers is het essentieel om naar de klant te luisteren. Het is dus ook aan te raden om zo vaak mogelijk feedback van de klant te krijgen. Met andere woorden door continuerend marktonderzoek uit te voeren. Wanneer constant de (on)tevredenheid van klanten gemeten wordt, kan de ondernemer snel anticiperen op mogelijke problemen en loop je minder risico om je klant te verliezen. Want zoals iedere ondernemer weet: het is makkelijker en goedkoper om een bestaande klant te behouden dan om een nieuwe te werven.
Leon de Koning
Managing Director Northern Europe bij GMI (Global Market Insite)