In de zakelijke dienstverlening is de gemiddelde leeftijd van de marketingmanager 37 jaar. Het is een man die rijdt in een stationwagen, ’s ochtends drinkt hij koffie, ’s middags thee, beide zonder suiker. Hij is geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen op zijn vakgebied, met name op het gebied van online marketing. In de auto luistert hij naar Radio 538 of Slam FM.
Herkent u zich in dit profiel? Of voldoet de marketingmanager bij uw bedrijf aan deze kenmerken? Waarschijnlijk niet, dit gaat over mijn interesses. En ik ben natuurlijk niet de maatstaf voor alle marketingmanagers in Nederland. Gelukkig niet zelfs.
Toch worden beslissingen over het introduceren van nieuwe producten of het lanceren van een reclamecampagne nog veel te vaak gebaseerd op de eigen (beperkte) belevingswereld. Ik luister naar Radio 538, dus alle marketingmanagers luisteren daar naar. De wensen (eisen!) van de klant worden daarbij totaal uit het oog verloren. Het gevolg is dat veel campagnes de gewenste ontvanger niet bereiken, resultaten tegenvallen en geld wordt weggegooid.
Terwijl het zo eenvoudig is om het anders te doen. Vraag aan de klant wat zijn behoeftes zijn. Vraag wat hij of zij nu koopt en vooral ook waarom. U begrijpt het al: doe marktonderzoek! U zult versteld staan van de resultaten. Wist u bijvoorbeeld dat onder werktijd mannen veel meer warme chocolademelk drinken dan vrouwen? En dat meer dan 60 procent van de bedrijven geen onderzoek doet naar de behoeftes van zijn doelgroep?
Maar marktonderzoek kost veel tijd en duur is een veel gehoord argument. Onzin. Tegenwoordig zijn er handige online onderzoekstools die snel inzetbaar zijn tegen geringe kosten. Zorg er wel voor dat u het doel van het onderzoek altijd voor ogen houdt. Beperk het aantal vragen, dit zal de respons ten goede komen. Uit onderzoek is overigens gebleken dat bedrijven die onderzoek doen meer omzet behalen bij bestaande klanten. De reden is dat de klant het prettig vindt dat naar zijn mening wordt gevraagd. Dan zou ik misschien ook eens cappuccino krijgen in plaats van koffie.
Patrick Veling
Marketing Manager bij MarktSelect