Avaya neemt deel aan het Google Enterprise Professional-programma. Dit programma richt zich op de ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden met zakelijke Google-producten voor kleine organisaties.
Als leverancier van communicatieapplicaties, -systemen en -diensten aan de zakelijke markt wil Avaya de kracht van haar communicatieoplossingen combineren met webservices. Bedrijven kunnen zo hun productiviteit verhogen en optimale kantenservice bieden. Het Google Enterprise Professional-programma bestaat uit ontwikkelaars, consultants en Independent Software Vendors (ISV's), die toegevoegde waarde kunnen leveren aan Google-producten.
Binnen het programma ontwikkelt, vermarkt en ondersteunt Avaya oplossingen die zijn geavanceerde mkb-communicatieoplossingen integreren met de nieuwe Google Apps Premier Edition. Deze recent door Google geïntroduceerde dienst biedt e-mail, instant messaging, agenda en webpublicatie in één abonnementsvorm. Google Apps Premier Edition biedt organisaties eenvoudige en krachtige communicatie- en collaboration-tools via hun eigen domeinnaam. Daardoor kunnen bedrijven Gmail, Google Calender, Google Talk en Google Docs & Spreadsheet binnen hun eigen domein gebruiken. Zo vergroten gebruikers hun communicatiemogelijkheden en kunnen ze effectiever samenwerken. Bovendien wordt dit alles gehost door Google, zodat er geen installatie, download en onderhoud van hard- en software vereist is.
Met de komst van Avaya zullen nieuwe, op open standaarden gebaseerde diensten worden toegevoegd. Abonnees zullen eenvoudig contactgegevens kunnen delen en zien hoe iemand het beste te bereiken is. Tevens zullen gebruikers beschikken over één inbox voor voicemail, e-mail, instant messaging en faxberichten. Met Google Talk zal het ook mogelijk zijn om via het web te bellen. De samenwerking tussen beide bedrijven zal zich in eerste instantie concentreren op Avaya IP Office, de IP-telecommunicatieoplossing voor kleine en middelgrote bedrijven.
"Avaya werkt nauw samen met Google om de convergentie tussen communicatie en webservices verder te versnellen", zegt Geoffrey Baird, vicepresident en algemeen directeur Appliances, Mobility & Small Systems van Avaya. "Google Apps Premier Edition biedt een krachtige set API's waarmee we nieuwe oplossingen kunnen ontwikkelen om de productiviteit van kleine en middelgrote bedrijven drastisch te verhogen. We willen deze organisaties helpen meer uit hun communicatie-investeringen te halen door web- en communicatiecontent toegankelijk te maken via een pc, telefoon of mobiele apparatuur."
Met de nieuwe, geïntegreerde bedrijfsapplicaties kan bijvoorbeeld een manager van buitendienstmedewerkers op zijn of haar pc zien welke medewerkers op kantoor, aan de telefoon of met hun laptop ingelogd zijn. Dit alles inclusief hun leveranciers, klantcontacten en andere zakelijke contacten. Hierdoor is vrijwel elke vraag van klanten snel en efficiënt te beantwoorden.
Kevin Smith, hoofd Enterprise Partnerships bij Google: "We zijn zeer blij met de deelname van Avaya aan ons Google Enterprise Professional-programma. Avaya kan Google Apps-gebruikers een veelheid van IP- en telefoniemogelijkheden bieden."
De beschikbaarheid van deze oplossing is gepland voor de herfst van 2007 en is verkrijgbaar via het wereldwijde Business Partner- en distributienetwerk van Avaya. Hierdoor hebben klanten een centraal contactpunt voor verkoop, installatie en ondersteuning.