Steeds meer projecten, outsourcing en het serieuzer worden van het vak zorgen ervoor dat testers erg gewild zijn in de markt. Vooral testers met twee tot vier jaar werkervaring zijn lastig te vinden.
Ramon de Meijer, manager bij Michael Page IT, ziet dat de vraag naar testers sterk toeneemt. "Vooral dienstverleners zijn op zoek naar testers, maar zij krijgen deze vraag natuurlijk ook vanuit de klanten", zegt hij. Vanaf 2005 kwam de vraag naar testers uit de markt en sindsdien neemt het alleen maar toe. Ook VX Company kreeg de vraag of zij een aantal testopdrachten konden uitvoeren. "In 2005 merkten we dat er 15 mensen extern voor ons aan het werk hadden. We hebben toen besloten een testunit op te zetten. Inmiddels werken hierin 20 interne en 20 externe testers. Als we meer testers hadden, zouden we er nog meer aan het werk kunnen zetten", zegt Bert Grevelink, technisch directeur bij VX Company. TestNet, de vakvereniging voor testers die dit jaar tien jaar bestaat, zag het aantal leden zeer sterk groeien en heeft er inmiddels meer dan 700.
Veramerikanisering
De Meijer denkt dat de vraag voornamelijk toeneemt vanwege de aantrekkende economie. "Er worden meer projecten gestart", zegt hij. Ook outsourcing is volgens hem een reden voor de groeiende vraag naar testers. Volgens Grevelink zorgt niet alleen de terugkomende software uit het buitenland voor de groeiende vraag naar testers. "Het is ook de veramerikanisering van de samenleving. Een product moet voldoen aan bepaalde normen." Rik Teuben, technologiemanager van de testunit bij VX Company, vult aan: "Testen wordt steeds professioneler. Het is een serieus carrièrepad geworden. Bedrijven willen in kwaliteit investeren." Bob van de Burgt, voorzitter van TestNet: "Steeds meer bedrijven zijn afhankelijk van hun informatiesystemen en hun klanten krijgen ook steeds vaker rechtstreeks met deze systemen te maken, door bijvoorbeeld webapplicaties. Door goed te testen hopen bedrijven veel problemen te voorkomen".
Veranderende vraag
Vikram Kapoor van het staffingbureau iSense ziet wel de vraag naar testers veranderen. "Het testen in Nederland vindt veel meer plaats aan de gebruikerskant. Het is niet meer de mislukte programmeur die test, maar er is iemand nodig die de bedrijfsprocessen begrijpt." Dat zijn niet per se ict'ers. Teuben: "Goede testers zijn vaak ook de beste medewerkers van de afdeling. Die zijn niet makkelijk uit hun dagelijkse werk los te weken, en beperkt beschikbaar voor testen. Tijdens een project moet je echter wel op ze kunnen rekenen."
Vooral testers met twee tot vier jaar werkervaring zijn erg gewild, maar zijn lastig te vinden. "Vier jaar geleden werden er bijna geen mensen aangenomen", zegt De Meijer. Bovendien gaan veel testers freelance aan de slag. Ook Teuben ziet dat er weinig testers met ervaring zijn. "Het is een hecht clubje. Nu komen er steeds meer mensen van school die testen serieus nemen. Daar plukken we ook de vruchten van. Schoolverlaters willen graag, en kunnen nu ook als testers aan de slag."
Het heeft wel lang geduurd voordat Computable in de gaten had dat de vraag naar testers sterk stijgt. Mijn eigen bedrijf merkt dit al meer dan twee jaar, en maakt met name binnen de divisie Software Control (waar onze testers zitten) een enorm sterke groei door.
Overigens is ook de conclusie van Vikram Kapoor dat het niet meer de mislukte programmeur is die test, eentje die jaren te laat komt. Testen is al jaren een vak apart waar mensen met specifieke kwaliteiten voor gezocht worden.
Ik werk als softwaretester in Amerika en doe dat al 10 jaar, nu als leider van een IV&V team voor een groot project in Noord Virginia. Testen en IV&V – Independent Verification and Validation, oftewel onafhankelijk testen – is een apart vak. Het werd tijd dat men ook in Europa meer aandacht besteedt aan dit aspect.
Ik kan u inderdaad bevestigen dat de vraag naar testers de afgelopen maanden is toegenomen. Het aantal aanvragen dat ons wekelijks bereikt is in het afgelopen jaar vertienvoudigd. Het is ons echter niet duidelijk of dit komt omdat de vragen ons beter weten te bereiken, of dat het aantal benodigde testers toeneemt. Onze vaste klanten vragen ook wel vaker testers, maar niet tienvoudig. We hebben daarnaast het gevoel, dat er veel kleinere startup-bedrijfjes met testen bezig zijn en dat daarom het aantal vragen toeneemt. We zien wel veel vragen via verschillende tussenpersonen bij dezelfde bedrijven vandaan komen.
Hiernaast is er een kwaliteitsverbeteringsslag gaande in het testvak: TMap is gemeengoed en veel opdrachtgevers beginnen te eisen dat testers “TMap gecertificeerd” zijn (www.exin.nl). Hiernaast is er internationaal n ultime testcertificering ontstaan, het ISEB/ISTQB Practitioner level. Voor veel testers vormt dit traject een hernieuwd impuls in hun carie: het is een veelomvattende (9 dagen les + evenveel zelfstudie, 3,5 uur open examen) opleiding met een zwaar examen.
Zowel de TMap als de ISEB/ISTQB opleidingen worden door verschillende opleiders door heel Nederland (en daarbuiten) gegeven. De certificering wordt door een onafhankelijke partij gecontroleerd.
Door de hernieuwde impulsen zie je ook een toename van de interesse in bijvoorbeeld verenigingen als Testnet (www.testnet.org) en een forum als testforum.nl (www.testforum.nl). De najaarsbijeenkomst van testnet afgelopen jaar werd door honderden testers bijgewoond, een forse toename sinds het jaar ervoor. Ook het testforum vaart hier wel bij: het aantal leden neemt met honderden per jaar toe. Voor nieuwe testers is er ook genoeg te beleven: op dit gebied worden nog dagelijks nieuwe vindingen gedaan (testtechnieken etc) en over het onderwerp zijn letterlijk honderden boeken geschreven (zie ook http://www.niemeijer.nu/testlit.htm).
ing. R.B. (Rudi) Niemeijer
Vennoot Testconsultancy Groep
Initiatiefnemer Testforum.nl
ISEB Practitioner certified
De reden dat veel bedrijven nu op zoek zijn naar testers lijkt mij het gevolg van de overeenkomstige conclusie en oplossing dat de kosten van testactiviteiten omlaag kunnen.
Een voorwaarde is wel dat er een permanente testorganisatie in het leven wordt geroepen. Hierdoor blijft de vraag naar (gecertificeerde)testers stijgen.
In veel bedrijven wordt een testtraject ingericht voor de duur van het project. Een kenmerk van een project is dat dit een bepaalde looptijd heeft en dat er met een tijdelijke bemanning wordt gewerkt. In zo’n situatie wordt ook het testen projectmatig aangepakt. De opgedane kennis en ervaring van projectmedewerkers die een testrol hebben gehad, gaan aan het einde van het project grotendeels verloren. De oplossing lijkt eenvoudig. Laat de projectmanager ervoor zorgen dat de kennis, ervaring, testaanpak en testware behouden blijven en hergebruikt kunnen worden.
Helaas is het zo dat de projectmanager in het algemeen wordt afgerekend op het afronden van een project binnen een gestelde tijd en binnen een bepaald budget. Hierdoor is vrijwel geen aandacht voor het uitvoeren van activiteiten waarvan de inspanningen niet binnen het project kunnen worden terugverdiend.
De consequenties hiervan zijn duidelijk: het in elk project weer opnieuw bedenken van een testaanpak, het opleiden van projectmedewerkers tot testers en het van scratch af aan maken van testware.
En dat kost veel tijd en geld.
De met veel moeite opgebouwde testinfrastructuur en testdata worden maar al te vaak zonder pardon na afloop van het project ontmanteld, waardoor een volgend project weer helemaal opnieuw kan beginnen.
Het door diverse bedrijven gebruikte toverwoord, is hergebruik. Hergebruik van testdata, testinfrastructuur, testtools, testaanpak, testkennis en testware.
En dan niet per project, maar over alle projecten heen. Dit betekent dat het testproces ongeacht welk project, volgens een vaste werkwijze, met herbruikbare infrastructuur en gecontroleerde kwaliteit wordt uitgevoerd.
In vergelijking met de projectmatige aanpak blijken hiermee een kortere doorlooptijd, een verlaging van de kosten en zelfs een verhoging van de testkwaliteit bereikt te kunnen worden.
Maar hoe doen deze bedrijven dat? Door het inrichten van een permanente testorganisatie.
De bedrijven die dit toepassen, hebben aan deze, al dan niet in de lijn opgenomen, organisatie namen gegeven als: testcompetencecenter, testcenter, testservicecenter, testfactory, testcentrum, testfabriek of testing mall.
De meerwaarde van zo?n testcentrum is evident, maar het management van een testcentrum is wel voortdurend op zoek naar personeel die permanent in de functie van tester wil blijven werken.
Dat de vraag naar testers toeneemt is voor iemand die een beetje ingewijd is in het vak niet onbekend. Deze ontwikkeling is al een hele tijd lang gaande. Ook de opmerking dat het een vak apart is komt op mij niet over als nieuw.
Interessanter is de opmerking dat de aard van de vraag aan het veranderen is. Ook ik constateer dat het testen vanuit bedrijfsperspectief meer en meer in opkomst is. Onder invloed van een aantal ontwikkelingen (bijvoorbeeld SOA, Off-shoring, meer gebruik maken van standaardpakketten, meer nadruk op integratie dan op bouw) verandert het vak van tester in Nederland. Er komt behoefte aan de ‘business tester’. De beste gebruikers van de afdeling hiervoor inzetten kan, maar is niet altijd de beste oplossing, zoals Teuben al aangeeft.
De testwereld speelt hier naar mijn idee nog onvoldoende op in. In de huidige testopleidingen en certificeringsprogramma’s wordt nog veel te veel de nadruk gevestigd op het testen met een ict-bril. De uitdaging die wij ’testprofessionals’ de komende jaren hebben is veel prominenter acteren aan de linkerbovenkant van het V-model. Testen met business focus, in de vroege projectfasen. Daar kunnen wij veel meer toegevoegde waarde leveren dan we nu doen.
Gerlof Hoekstra, senior testconsultant bij Atos Origin
nou, het is nu alla 2009, en de vraag naar software testers is opeens ingeklapt als een toren van champagneglazen op een bruiloftsfeest…
oh maar wacht de vraag naar senior… SENIOR test-managers is gestegen…
de dag waarop bedrijven software testers als belangrijk voor hun organisatie gaan zien is de dag waarop pinksteren en pasen samenvallen, wie het tegendeel kan bewijzen is een rijk man.
@even realistisch
Misschien is er een verband met de huidige toestand van de economie? De vraag naar andere IT-ers is nu ook minder, dat trekt wel weer bij.
Elk bedrijf dat ontwikkeling doet in het informaticaveld en zichzelf serieus neemt heeft wel ergens een testteam, al dan niet dedicated. Het is simpelweg onmogelijk om een belangrijk aspect als kwaliteitsborging niet te garanderen aan klanten. Op Google vind je legio voorbeelden van miljoenenclaims door ontevreden klanten die hadden kunnen voorkomen worden. In een competitieve markt waar time-to-market steeds belangrijker wordt, rust er dan ook een grote druk op testers. Ik denk dus dat testers zeker belangrijk zijn voor eender welke organisatie.