Oracle heeft Hyperion, leverancier van performance management software, overgenomen.
Het aankoopbedrag is 3,3 miljard dollar. Met de aankoop van Hyperion wil Oracle verder groeien in de markt voor business intelligence- (BI-)oplossingen. Hyperion is een van de grootste business intelligence leveranciers naast Business Objects en Cognos.
Hyperion is een Californisch bedrijf dat een jaarlijkse omzet draait van zo'n 830 miljoen dollar met 2900 mensen. Het levert zijn software aan 12.000 klanten wereldwijd, waaronder 91 van de Fortune 100. Het bedrijf heeft met het pakket Hyperion System 9 een geïntegreerde performance management-oplossing voor financiële en verkoopsafdelingen.
Oracle neusde al langer in de performance management- en business intelligence-softwaresector. Het bedrijf watertandt bij de mooie groei die dat segment van de bedrijfssoftwaremarkt nog vertoont. De BI-markt groeit ongeveer 11 procent per jaar en zou tegen 2009 goed moeten zijn voor een totale omzet van 7 miljard dollar. Vorig jaar zei het bedrijf nog te overwegen om een volledig BI-platform uit te bouwen op Siebel Analytics.
Zelf heeft Oracle vandaag al heel wat BI-tools in huis, maar met Hyperion zet het een voet tussen de deur van het kantoor van de cfo. De gecombineerde portfolio's kunnen bovendien samengevoegd worden tot een end-to-end enterprise performance management-systeem (epm) dat functionaliteiten biedt van planning over analytische toepassingen tot reporting en data-integratie. Het hoeft geen betoog dat Oracle een nog veel angstwekkendere concurrent wordt voor de Cognossen en Business Objects van deze wereld.
Beide bedrijven lijken voorlopig redelijk complementair te zijn. Oracle benadrukt dan ook dat het niet de bedoeling is om te gaan schrappen in het werknemersbestand van Hyperion, aangezien daarmee de aangekocht expertise (bv. inzake de software voor financiële klanten) zou verloren gaan.
Voorts wil Oracle ook de klanten en partners overtuigen van de waarde van de overname. Op Oracle's ‘eeuwige ondersteuning'-strategie bij grote overnames werd al meermaals gehamerd en ook deze keer bevestigt Larry Ellisons firma dat dat programma van toepassing is. Meer nog: de producten van Hyperion krijgen nu het r&d-budget van bijna 2 miljard dollar achter zich, waardoor ook innovatie verzekerd is. Natuurlijk hoopt Oracle dat klanten op termijn naar het ‘best-of-all-worlds'-pakket, Fusion, zullen evolueren, al horen we daar steeds de zinsnede ‘geen verplichting' weerklinken.
En ook de klanten die Hyperion gebruiken in combinatie met niet-Oracle-databases mogen op beide oren slapen, zo sust Oracle. Het bedrijf heeft al een jaar geleden de focus verschoven van samenwerking met Oracle-only-omgevingen naar een productfamilie die compatibel is met diverse databronnen binnen het bedrijf van de klant. Overigens zegt Charles Philips, president van Oracle, nu weer de kans te zien om via het klantenbestand van Hyperion bij duizenden SAP-klanten terecht te komen. Oracle deed hetzelfde via Peoplesoft-, Siebel, G-Log, i-flex- en Demantra-producten. "Nu zal Oracle's Hyperion software de lens zijn waardoor SAP's belangrijkste klanten hun onderliggende erp-data bekijken en analyseren."