Aanbieders van mobiele telefonie staan niet bepaald te trappelen om internetbellen en VoIP te introduceren. Nu steeds meer mobiele telefoons snel internet en WiFi ondersteunen komen de eerste producten en diensten toch op de markt.
Op dit moment gebruikt een zeer select clubje kenners VoIP-toepassingen op smartphones en pda-telefoons in Europa, zegt Meucci-ceo Conrad Tuytte. Deze Belgische specialist meet in opdracht van telefonieaanbieders in tientallen landen netwerken door op gesprekskwaliteit en doorschakeling van gesprekken. Het bedrijf is net begonnen om het gebruik van VoIP-verkeer voor dezelfde opdrachtgevers tussen mobiele telefoons in kaart te brengen. “Nieuwe smartphones ondersteunen VoIP steeds beter, waarmee een belangrijke drempel verdwijnt. Aanbieders gaan alleen uiterst behoedzaam met dit fenomeen om. Met VoIP wordt spraak onderdeel van het dataverkeer met flat fee als afrekenmodel. Dat zal veel impact hebben op de bestaande inkomsten uit spraak. Daarnaast is het zo dat de bestaande datavoorzieningen in netwerken onvoldoende zijn om een grootschalige overheveling van spraak naar het dataverkeer op korte termijn te verstouwen”, aldus Tuytte.
Gesprekskwaliteit
Naast deze koudwatervrees is VoIP op het mobieltje nog niet uitontwikkeld. Door inefficiënt gebruik van bandbreedte vragen VoIP-toepassingen zoveel netwerkcapaciteit dat de gesprekskwaliteit in het gedrang komt. “Skype bijvoorbeeld heeft minstens een verbinding van 100 Kbps nodig voor een goed gesprek. Een reguliere gsm-verbinding kan met 12 Kbps toe. VoIP-communicatie tussen een umts-toestel en een applicatie die een vaste verbinding gebruikt is geen probleem, maar tussen twee mobiele telefoons kan het moeilijk worden”, aldus Tuytte. Op de kwaliteitsschaal van nul tot vijf voor telefoongesprekken die Meucci hanteert (mean opinion score) komen VoIP-gesprekken nu standaard tussen de twee en vier uit, terwijl gsm-gesprekken in alle mobiele netwerken altijd ruim boven de vier zitten.
Meucci verwacht dat het nog wel drie jaar kan duren voordat VoIP een reguliere applicatie is op mobiele telefoons. Op dit moment voelen aanbieders nog geen hete adem in hun nek. Het Britse belbedrijf 3G is het eerste voorbeeld van een aanbieder die bij zijn umts-datakaart Skype meelevert. Het zal nog zeker drie jaar duren voordat daar verandering in komt, verwacht Tuytte.
Skype voorbij
Barablu bewijst dat VoIP een grote bedreiging kan zijn voor traditionele bedrijven. De Britse starter biedt een applicatie voor internetbellen aan voor smartphones met WiFi. Later dit jaar gaat het bedrijf ook communicatie met reguliere gsm’s en vaste toestellen ondersteunen in twintig landen. Breekijzer is de lage prijs van 1 eurocent per minuut voor gesprekken naar deze traditionele toestellen. “Barablu zal het van de grote volumes moeten hebben”, zegt marketingdirecteur Marius O’Reilly. “Skype heeft miljoenen gebruikers die gesprekken naar gsm en vaste telefoons vermijden door de nog hoge kosten.” Volgens hem brengen maar twee van de honderd Skype-gebruikers geld in het laatje. Barablu verwacht door zijn lage prijs vijf tot tien betalende gebruikers per honderd.