Wat zijn de nieuwe trends op het gebied van Mobility en hoe ga je daar mee om?
Is Mobility de voorbode van menig gespot trend?
Wat kan corporate IT de komende jaren verwachten? Hierbij wat trends gespot door de analisten:
Een aantal van deze trends zijn nu al realiteit bij Mobility. Omdat corporate IT gedoemd is te falen bij het tegenhouden van ontwikkelingen (denk aan wireless, voip, rich media, instant messaging, etc.) en dus ook bovenstaande trends moet beantwoorden zijn Mobility vraagstukken een goede toets in hoeverre de organisatie klaar is voor de toekomst.
Ben jij klaar? Hierbij wat simpele vragen:
Ja |
Nee |
|
Een pas afgestudeerde vraagt in het sollicitatiegesprek met jouw bedrijf of hij mobiel kan chatten met vrienden buiten het bedrijf. |
|
|
Laat jij gebruikers van routenavigatie op een PDA iedere 10 minuten een wachtwoord invoeren? |
|
|
Kan een R&D medewerker bij jouw én een andere organisatie in dienst zijn gebruik makend van één werkplek? |
|
|
Laat jij op privé aangeschafte glossy PDA’s bedrijfsmail toe? |
|
|
Promoot jouw organisatie dat medewerkers de file omzeilen door eerst thuis met hun (mobiel) device gaan werken? |
|
|
Kunnen medewerkers uit jouw organisatie gebruik maken van hotspots en (video-)conferencing met derden initiëren? |
|
|
Ik verwacht dat weinig organisaties op alle vragen een Ja kunnen of willen invullen. Toch zijn dit vragen die bij klanten van het bedrijf waar ik werk speelden en waarop een antwoord moe(s)t worden gegeven. Verrassend is dat organisaties die een ‘stoffig’ imago hebben hier vaak excelleren, denk hierbij aan een grote banken en ook overheidsinstellingen. In meerdere gevallen heb ik situaties meegemaakt waarbij de IT leveranciers de adoptiesnelheid van een organisatie niet kunnen bijbenen. Recent voorbeeld is de introductie van Windows Mobile 6 die een bank wil toepassen maar door het ontbreken of nog niet gereed zijn van device management software hierin hinder ondervindt.
Hierbij een aantal kenmerken van succesvolle inzet van Mobility die ik in de markt heb waargenomen:
think big start small
Wacht niet jaren met het verzamelen van vragen uit de organisatie om het in één keer uit te besteden. De kans is anders groot dat de gebruiker zelf de markt op gaat of dat de uiteindelijke vraagstelling zeer complex is.
wees bereid tot tijdelijke keuzes
Iedere maand (week) komt er wel een nieuw device of een nog beter software pakket op de markt. Prik een datum waarop een keuze moet worden gemaakt en wees daarmee bereid om wellicht niet de meest optimale keuze te maken.
buig mee, niet te ver maar zeker niet te weinig
Wees niet te rigide in het vasthouden aan policies voor Mobiele toepassingen die afkomstig zijn uit het desktop segment. Wees flexibel, behoudt de games op een PDA en laat privé gebruik toe, maar bescherm de bedrijfsdata.
ervaar het zelf
Adopteer, belangrijker, ervaar zelf zo snel als mogelijk nieuwe technologien / toepassingen. Waarschijnlijk de beste manier om een gevoel te krijgen bij de waarde van een ontwikkeling.
leer van succesvolle toepassingen in de consumentenmarkt
Technologische ontwikkelingen worden met name door de consumentenmarkt gedreven, niet meer door defensie of grote ondernemingen. Pik de succesvolle ontwikkelingen eruit en omarm ze.
Alphons Evers
Solution Manager Mobility
Getronics PinkRoccade