De prijzen van pc’s zijn de afgelopen vijf jaar zo sterk gedaald en de concurrentie is zo hevig dat de gemiddelde marge op een pc inmiddels minder dan tien procent bedraagt. Als er dan aan de andere kant geen schaalvoordeel op inkoopgebied te behalen valt, ontstaat er een onprettige situatie voor de kleine lokale ict-ondernemer. Houdt hij dan zijn hoofd nog boven water?
Toen ik voor het eerst kennis maakte met de verkoop van pc's bedroeg de marge nog 25 procent. Een computer was in die tijd nog een bijzonder technisch product. Na zo'n tien jaar daalde de marge van 25 naar 15 procent. Tijdens de internetbubbel vierde ook de pc haar hoogtijdagen. Vanaf 2000, toen het slechter ging met de economie, zijn de prijzen enorm gekelderd. Ten opzichte van 2000 heeft er een margedaling van 10 procent plaatsgevonden.
Bij de grote fabrikanten en distributeurs heeft dit geleid tot een focus op producten met een hogere marge, zoals software en dienstverlening. Daarnaast heeft verkoop via internet een vlucht genomen. De administratie-, voorraad- en personeelskosten zijn lager en de marges hoger. Toch blijkt in de praktijk dat mkb-bedrijven meer behoefte hebben aan persoonlijk advies en een fysiek contactpunt dan een internetwinkel ooit zal kunnen bieden.
Een voorbeeld: De meeste nieuwe pc's zijn nu voorzien van Windows Vista. Een klein advocatenkantoor met ongeveer vijftien medewerker wil nieuwe pc's aanschaffen, maar heeft geen idee wat Vista is en al helemaal niet wat dit voor het kantoor kan betekenen. Tijd om zelf naar deze informatie te gaan zoeken is er niet. Wat moet dit kantoor dan straks zonder zijn ict-mannetje?
In Nederland zijn er 600.000 actieve mkb'ers met ict-vragen en -problemen die niet via internet opgelost kunnen worden. Maar door de aanhoudende verlaging van de marges wordt het voor de lokale dealers steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden, waardoor de mkb'er een steeds beperkter aanbod krijgt. De kleine man moet iets doen, dat is duidelijk. Ik stel voor dat alle kleine mannen zich organiseren en zo schaalvoordeel kunnen behalen, waardoor ze het hoofd kunnen bieden aan de lage marges. Onder het mom van ‘samen zijn we sterk' kunnen ze dan de back-office en marketingactiviteiten delen, groot inkopen en toch hun onderneming behouden!
Lang leve de kleine man!
Raymond Perridon
Algemeen Directeur bij MegaSellers Automatisering