Het lijkt lang geleden dat consumenten blij waren met één internetverbinding op de enige pc in huis. Wat ook al tot het verleden behoort, is dat diezelfde consumenten blij waren als alle computers in huis gekoppeld waren tot het thuisnetwerk. Bedraad of draadloos, als ze in huis maar internet en data konden delen.
Ooit was er een duidelijke scheidingslijn tussen wat hoorde tot de computer en het netwerk en wat hoorde tot stereo, tv en telefonie. Deze lijn is sinds enkele jaren snel aan het vervagen en het is voor de consument ook steeds duidelijker te zien wat de voordelen zijn van het samengaan van de technologieën.
De hedendaagse consument wil steeds meer. Ze willen vaker alles integreren naar één ‘home solution'. Een oplossing met daarin computers, netwerk, telefonie en home entertainment systemen. Zelfs bewakingssystemen komen er in voor.
Bestaande en nieuwe producenten geven hun eigen visie op ‘oplossingen van de toekomst', namelijk door te zeggen dat hun uitvinding revolutionair is. Consumenten vinden het allemaal wel goed, ze willen het allemaal. Maar ze weten ook wel dat er niet één oplossing is, maar een enorm breed assortiment om uit te kiezen. Vroeger werd elektronica gekocht ‘omdat de buurman het ook had', tegenwoordig worden keuzes gemaakt uit individuele wensen, behoeften en emoties.
Voor de verkopers en voor het kanaal biedt de steeds meer individualistisch wordende consument nieuwe en interessante uitdagingen. Een uitdaging dat een diverser productportfolio eist dan in het verleden en een bredere kennis van de complexe home solutions-markt.
Ken Rasmussen
Marketing Manager SMC Networks