QlikTech, toonaangevend producent van in-memory analyse- en rapportagesoftware, heeft in 2006 een tachtig procent hogere groei gerealiseerd dan in 2005.
Het consolideerde zijn positie als 's werelds snelst groeiende Business Intelligence (bi)-bedrijf, breidde zijn partnerecosysteem uit, investeerde in nieuwe klantrelatieprogramma's, bracht significante verbeteringen in QlikView aan en benchmarkte de bedrijfsbrede schaalbaarheid van zijn software.
QlikTech is de belangrijkste leverancier van een nieuwe lichting snelle, krachtige, visueel georiënteerde en gebruiksvriendelijke oplossingen voor de analyse van bedrijfsinformatie, die gebruikers in staat stelt hun prestaties te verbeteren en innovaties te ontwikkelen, zonder de beperkingen, kosten of complexiteit van traditionele BI-applicaties. QlikView, QlikTechs vlaggenschip, is in slechts enkele dagen te implementeren, vergt nauwelijks enige training en geeft gebruikers met één druk op de knop de informatie die ze nodig hebben om hun beslissingen te onderbouwen.
"QlikTech heeft een omwenteling in de BI-markt in gang gezet waarin de klassieke OLAP-technologie plaats maakt voor een even ongecompliceerde als krachtige vorm van in-memory analyse," zegt Rogier Verheij, Country Manager Benelux van QlikTech. "Het succes dat we in 2006 hebben geboekt, is het resultaat van onze niet aflatende focus op eenvoud en gemak en het bieden van absolute waarde aan onze klanten. Samen met hen hebben we een enorme impuls gegeven in ons streven om in 2007 een leidende positie in de markt te verwerven."
Hoogtepunten voor QlikTech in 2006:
De inschrijving van 3.197 nieuwe klanten
Eind 2006 had QlikView meer dan 245.000 gebruikers bij 5.436 klanten in 68 landen. Bijna 60% van hen was nieuw. Tot de nieuwe klanten in Nederland behoorden: ADP, vooraanstaand verwerker van salarisgegevens en personeelsinformatie, KLM, de nationale luchtvaartmaatschappij, MarktSelect, toonaangevend databasemarketingspecialist in het business-to-business segment en TNT, marktleider in post- en expressdiensten. Nieuw in België waren onder meer: ABX Logistics, een van de tien grootste logistieke dienstverleners ter wereld, en de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De introductie van QlikView 7.5
Belangrijke verbeteringen in QlikView 7.5 zorgden voor een verdere vergroting van het gebruiksgemak en een vereenvoudiging van de functies voor applicatieontwikkeling en beheer. Dankzij nieuwe integratiemogelijkheden, waaronder de ondersteuning van Web Services, kunnen gebruikers gegevens uit nog meer databronnen benaderen en analyseren. Daarnaast introduceerde QlikTech in QlikView 7.5, als eerste in zijn sector, een prijsmodel gebaseerd op het gebruik van de applicatie. Dit betekent dat klanten de mogelijkheid hebben om licenties op gebruiksbasis aan te schaffen, zodat ze alleen nog maar hoeven te betalen voor wat ze werkelijk ‘verbruiken'.
De introductie van QlikView Business
Om zelfstandige (kleine) ondernemers en MKB'ers te bedienen, bracht QlikTech een voordelige standalone versie van QlikView op de markt: QlikView Business. Dit out-of-the-box product is honderd procent plug & play en wordt geleverd in een dvd-doos, voorzien van een duidelijke Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
De verwerking van één miljard records in minder dan een seconde
QlikTech en HP hebben in nauwe samenwerking QlikView geoptimaliseerd voor de dual-core Intel® Itanium® 2 en Xeon® 64-bit platforms. De benchmarkingresultaten toonden aan dat QlikView zich telkens weer moeiteloos weet aan te passen aan de eisen van organisaties van welke omvang dan ook.
De erkenning door IDC als snelst groeiende BI-leverancier (voor de derde keer op rij)
In een medio 2006 verschenen concurrentieanalyse, ‘Worldwide Business Intelligence Tools 2005 Vendor Shares', stelt Dan Vesset, Research Director Analytics and Data Warehousing Software bij IDC, dat QlikTech "er de afgelopen drie jaar in geslaagd is zijn technologie ongekend snel ingang te doen vinden in de BI-markt."
De lancering van Qonnect, QlikTechs wereldwijde partnerprogramma
Dit uitgebreide programma is bedoeld om de ruim 500 partners van QlikTech in alle delen van de wereld te ondersteunen bij hun activiteiten op het gebied van opleiding, ontwikkeling en marketing. In 2006 sloten meer dan 200 bedrijven zich aan bij QlikTechs partnerprogramma, waaronder Solipsis BV, JIS Nederland BV en Finace Fiancial Integrators.
De organisatie van Qonnections 2006, de eerste mondiale gebruikers- en partnerbijeenkomst
Meer dan 300 aanwezigen uit zo'n 25 landen kwamen in oktober in Philadelphia (VS) bijeen. Tijdens deze bijeenkomst, Qonnections 2006, introduceerde QlikTech QlikView Publisher 4. Deze oplossing vergemakkelijkt de grootschalige inzet van QlikView doordat zij het distributieproces stroomlijnt, de beveiliging verbetert en QlikView-applicaties automatisch bijwerkt. Tevens introduceerde QlikTech QlikView for Communities. Dit tool stelt organisaties in staat grote groepen externe gebruikers, zoals leveranciers, partners en klanten, op een economisch verantwoorde wijze te laten meeprofiteren van de voordelen van QlikView. De eerste Qonnections was een groot succes. Van 8 tot en met 10 mei aanstaande vindt in Zaandam de tweede bijeenkomst plaats: Qonnections 2007. Tijdens dit evenement presenteert QlikTech QlikView 8.