De wereld wordt steeds kleiner. Technologische ontwikkelingen hebben bijgedragen tot een snelle globalisering, waarbij nieuwe groeimarkten zich aandienen. Om optimaal te kunnen profiteren van deze opkomende markten, zijn mobiliteit en convergentie essentieel voor moderne organisaties.
Volgens Gartner zullen diensten als ip-telephonie en VoIP ertoe leiden dat 95 procent van de grote bedrijven van start gaat met convergentie van voice en data, terwijl 40 procent in 2010 over een geconvergeerd netwerk zal beschikken.
De opkomst van convergentie biedt twee belangrijke voordelen: tijdsbesparing, vooral een voordeel voor it, en kostenbesparing, vooral een voordeel voor de financiële afdeling. Desondanks lijken veel bedrijven huiverig om de sprong te wagen. Uit eigen onderzoek bleek vorig jaar bijvoorbeeld nog dat 34 procent van de Nederlandse multinationals gebruik maakt van ip-telefonie. In de meeste gevallen gaat het hier echter om een zeer beperkte implementatie.
Het wordt tijd dat we kijken naar andere voordelen van convergentie, buiten tijds- en kostenbesparing. Zo kunnen bedrijven profiteren van betere toegang tot bedrijfsinformatie en zijn er meer mogelijkheden om internationaal samen te werken. Met video, voice, data en messaging overal tot ieders beschikking is het eenvoudig om op de meest geschikte manier met de juiste persoon te communiceren, waar die persoon ook is. Essentieel voor wie succesvol wil zijn in een geglobaliseerde wereld.
Om die voordelen te kunnen realiseren, moeten bedrijven procesgedreven te werk gaan. Het prioriteren van voice en data is daarvoor belangrijk. Communicatie mag niet inboeten aan kwaliteit, en alle informatieoverdracht over het nieuwe netwerk moet naadloos zijn.
Voordat alle bedrijfscommunicatie volledig is geconvergeerd, zijn we jaren verder. Het is echter nu wel mogelijk om een eerste stap te zetten en de voordelen van convergentie te proeven. Telecomaanbieders moeten zich bewust zijn van de hoge eisen die bedrijven – terecht – stellen aan convergentie. Dat is geen hogere wetenschap, maar een kwestie van de juiste ondersteuning.
Jeroen van Brussel
Managing Director / VP Netherlands bij Orange Business Services