Eind vorig jaar zijn wij verhuisd naar een nieuwbouwhuis. Naast het feit dat je een goede projectplanning nodig hebt voor de keuken, vloer, stucadoor etc., krijg je ook te maken met allerlei klantenbestanden.
Aan alle instanties, bedrijven en vrienden moet je een verhuisbericht sturen. Nu is dat voor vrienden eenvoudig. Je opent je adresboek en voila. Hier en daar een postcode opzoeken, klaar.
Voor allerlei instanties en bedrijven is het wat ingewikkelder. De TNT helpt gelukkig een heleboel. Met behulp van hun website kun je aanvinken naar welke bedrijven en instanties de verhuizing doorgegeven wordt.
Daarna begint het duidelijk te worden hoe de klantenbestanden van deze instanties en bedrijven werken. De meeste gaan gelukkig goed.
Wat mij als eerste opviel was dat er maar heel weinig bedrijven om een bevestiging vragen. Een enkele stuurt een brief met de vraag om deze ondertekend terug te sturen of de verhuizing klopt.
Bij andere bedrijven merk je dat er van verschillende bestanden gebruik gemaakt wordt. Hierdoor komt de ene brief van het bedrijf wel met het nieuwe adres en één of twee weken later een andere met het oude adres. Ook merkte ik dat, doordat ik wel de rekening maar niet het product kreeg, dat een bedrijf wel mijn adres had gewijzigd, maar niet het aflever adres. Allemaal te verhelpen met een telefoontje, maar toch.
Als consultant, bij mijn vorige werkgever, heb ik een project gedaan waar ook het klantenbestand van een bedrijf van een 20-tal databases naar 1 database moest gaan. Technisch allemaal niet zo heel moeilijk. Toch was het project complex. Iedereen besefte dat een klantenbestand heel erg belangrijk is binnen de organisatie. Daardoor wilde elke afdeling controle hebben over zijn “eigen” klanten. Nu kon een klant, klant zijn van meerdere afdelingen. Dan komt de vraag naar boven, van wie is die klant. Oftewel, bij wijzigingen, wie is geauthoriseerd om dit te wijzigen. En, wellicht nog belangrijker, wordt die afdeling ook vertrouwd. Waar kan de klant zijn verhuisbericht naar toe sturen en moet dit in veelvoud?
Hoeveel grote bedrijven zouden er met 1 klantendatabase werken?
Mijn voordeel is dat de post nog een paar maanden doorgestuurd wordt. Ik heb helaas geen eigen database, met namen van bedrijven en instanties waar ik in opgeslagen lig. Niet van alle bedrijven krijg je regelmatig post. Er zal best een bedrijf zijn of twee, waarvan ik vergeet om mijn adres te wijzigen. Heeft wel een voordeel, op deze manier vind er op natuurlijke manier schoning plaats. Dat bedrijf zit alleen met een adres wat niet meer correct is en dus vervuiling…
Zou het niet mogelijk zijn om iets als wikipedia op te zetten, zodat je zelf maar 1 keer je adres hoeft te vervangen en dat alle bedrijven en instanties hier op kunnen kijken? Of krijg je dan weer post waar je niet op zit te wachten, moet je teveel informatie publiekelijk maken, om jou uniek te kunnen identificeren etc.
BI in de praktijk kan best lastig zijn…
Het probleem van beperkte bekendheid van de verhuizing is mij al enkele jaren bekend. En het wordt alsmaar groter. Begin april dit jaar is het verhuisbericht van tnt eigenlijk achterhaald. Er zijn nu meerdere postaanbieders. Dus wat je bij TNT doorgeeft is maar een zeer beperkt aanbod. Bedrijven die hun post versturen via een van de andere postaanbieders zullen dus ook geen bericht krijgen van TNT.
Daarnaast zou jouw suggestie een nog veel interessantere oplossing kunnen zijn. Ware het niet dat je een bedrijf niet kunt verplichten om de verhuisdatabase te raadplegen of er misschien wel een klant van hun tussen zit die is verhuisd. Uiteraard loop je er de kans mee dat er dan veel reclamepost verstuurd wordt.
Overigens de bedrijven waar je nu geen post meer van ontvangt, die je vergeten bent in te lichten, maken onnodige kosten. Zij blijven in grote getalen jouw post naar je oude adres versturen. Tot in lengte van jaren. Ondanks dat de nieuwe bewoner de post retour afzender stuurt met de mededeling: ge-adresseerde op dit adres onbekend.
Er is een nieuwe organisatie die ook adreswijzigingen doorgeeft. Dan moet je even zoeken in google op adreswijziging doorgeven.